Ambitionerne er store, når HORESTA i dag samler en lang række virksomheder og organisationer inden for dansk turisme i netværket ”SusDaneable”. Målet er intet mindre end at gøre Danmark til den mest bæredygtige turistdestination i hele verden.

”Heldigvis er vi allerede langt fremme, når det gælder om fokus på bæredygtighed. Men i store dele af verden sker der meget i disse år, og vores samarbejde skal sikre, at vi rykker helt frem i feltet. Det vil kræve en indsats fra mange parter. Herunder turisterhvervet”, siger Kirsten Munch Andersen, der er politisk direktør i HORESTA.

”SusDaneable” rummer organisationer som VisitDenmark, Wonderful Copenhagen samt Kyst- og Naturturisme. Derudover København Kommune samt en række private turist- og oplevelsesvirksomheder som BC Hospitality Group (bl.a. Bella Center), Arp-Hansen Hotel Group, Sinatur Hoteller, Letz Sushi, Amass og Relæ. Sidstnævnte blev i 2015 kåret som verdens mest bæredygtige restaurant, og mange af virksomhederne i netværket er blandt de mest ambitiøse herhjemme på klimafronten.

”Bæredygtighed bliver i stigende grad et krav fra turisterne, når de skal vælge destination. Derfor må og skal vi være ambitiøse på dette område. Vi skal have bæredygtighed til at gå hånd i hånd med det store vækstpotentiale, turismen rummer,” siger Kirsten Munch Andersen.

HORESTA har sammen med Friluftsrådet og det tidligere Danske Turistchefer i Danmark opfundet og spredt turismens internationale miljømærke Green Key, som nu findes i 58 lande og på 3.000 turistvirksomheder. I løbet af nogle måneder lanceres desuden Green Restaurants.

Log ind