Hvilken statistik har erhvervets virksomheder brug for, når det kommer til bæredygtighed? Det var omdrejningspunktet, da HORESTA i sidste uge inviterede til møde i netværket SusDaneable.

Her fortalte Danmarks Statistik om organisationens fokus på fakta i bæredygtighedsdebatten. Nu kan man blandt andet se data på antal ’grønne overnatninger’, som baseres på andel af hotelovernatninger, der er foretaget på Green Key-certificerede hoteller.  Tallene fra Danmarks Statistik kan blandt andet kombineres med hotelkapacitet, geografi, nationalitet og tid mv.

”I forbindelse med Danmarks Statistiks deltagelse i SusDaneable Netværket, blev der spurgt ind til, hvilke indikatorer der er relevante for netop vores branche, når det kommer til den grønne omstilling og implementering af verdensmålene. Det er derfor vigtigt, at man byder ind, hvis man har input til indikatorer, der er særlig vigtige for branchen eller jeres virksomhed. HORESTA har indgået et tæt samarbejde med Danmarks Statistik om at fremskaffe tal, der i højere grad kan vise erhvervets bæredygtig indsats og som kan bruges af virksomhederne i forbindelse med deres arbejde med bæredygtighed.”, fortæller Mikal Holt Jensen.

VisitDenmark har lanceret en ny undersøgelse, der omhandler bæredygtig turisme. Denne analyse fik HORESTAs SusDaneable-netværk også indsigt i.

Baseret på 6.700 interview med turister fra Tyskland, Norge, Sverige, Holland og UK tager VisitDenmarks undersøgelse udgangspunkt i turisternes holdninger og forventninger til bæredygtighed, samt deres opfattelse af Danmark som bæredygtig destination.

Bæredygtighed kommer nemlig stadig på en sidsteplads, når det kommer til, hvad der er den vigtigste årsag for, at turisten vælger en given destination - det gælder både for kyst-/natur og storbyferie. Her spiller rejsemotiverne value for money og afslapning og rekreation langt den største rolle, mens det vurderes, at bæredygtighed er noget som turisten i højere grad forudsætter er på plads.

Mikal Holt Jensen er miljøchef i HORESTA, og han glæder sig over den nye analyse:

”Skal Danmark som destination, og hoteller samt restauranter som erhverv, blive mere bæredygtige, så er vi nødt til at have noget data at arbejde ud fra. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan dokumentere, at vi flytter os i den rigtige retning, og indfrier vores ambitionen om, at Danmark skal være verdens grønneste destination og have det mest bæredygtige turisterhverv”, fortæller Mikal Holt.

Undersøgelsen fra VisitDanmark viser desuden, at turister med højt kendskab til Danmark i langt højere grad forbinder Danmark med bæredygtighed end turister med svagt kendskab til landet.

Læs mere om undersøgelsen her.

Meyers vil tage næste svære skridt

Fødevareselskabet har på seks år skubbet indkøbet af nordiske bælgfrugter i kantiner voldsomt op. Nu skal historiefortællingen i spil for at få privatforbrugerne med.

Log ind