Tour de France, verdensmesterskaber i håndbold, ishockeyslutrunder samt kongresser og konferencer. Betydningen af disse store events er enorm for både hoteller og restauranter, der oplever en øget efterspørgsel i dagene, hvor det står på.

”Events og store arrangementer er løftestange for turismen, og de kan være med til at give et boost. Mange af erhvervets virksomheder kan mærke det med det samme, når byen ’vinder’ en kongres eller en slutrunde”, siger Nadeem Wasi, medlemschef i HORESTA.

Men effekten kan øges endnu mere, hvis arrangementerne bruges til at skabe nye samarbejder, og vise de flygtigt besøgende, hvor meget Danmark og de forskellige regioner har at byde på, mener hotelejer Mads Friis, der driver Hotel 6400 og Benniksgaard Hotel.

”Vi kan sagtens mærke en øget efterspørgsel, når der pludselig er en stor koncert i nærheden, eller når for eksempel det annonceres, at Tour de France kommer til egnen i 2021. Her er det vores filosofi at indgå i en konstruktiv dialog med rejsebureauer og turoperatører for at skabe langsigtede samarbejder til glæde for virksomheder og regionen på lang sigt. Vi tror på, at det er sådan man styrker turismen frem for for eksempel ublu at hæve priserne i de få dage, hvor arrangementerne finder sted”, siger Mads Friis.

Gennem disse nye samarbejder mener han, at turismen får gavn af events både før og efter, de afvikles.

”Vi investerer jo store summer i spillesteder, faciliteter og markedsføring, der kan trække disse begivenheder til, og derfor skal vi også gøres tanker om, hvordan vi får den fulde effekt”, lyder det afsluttende fra Mads Friis.

Log ind