Instruktionspligt
Arbejdsgiveren har pligt til at instruere medarbejderne i hvordan arbejdet udføres forsvarligt. Dette indebærer blandt andet, at medarbejderne skal instrueres i, hvorledes de bedst muligt udfører deres arbejde så ulykker eller arbejdsskader undgås.
Ved hjemmearbejde er det særligt vigtigt, at arbejdsgiver giver tydelige instruktioner. Dette kan eksempelvis ske direkte i ansættelseskontrakten eller i en personalehåndbog.
Effektivt tilsyn med arbejdet
Når de ansatte har modtaget instruktioner om arbejdets udførelse, har arbejdsgiveren en forpligtelse til at kontrollere, at arbejdet udføres i overensstemmelse med instruktionerne. Det er altså ikke nok, at man eksempelvis instruerer medarbejderne i, hvordan de skal bære nye varer ind. Man skal som arbejdsgiver også føre tilsyn med, at medarbejderne rent faktisk følger de instruktioner, som de har fået fra ledelsen omkring arbejdets udførelse.
Ved hjemmearbejde har arbejdsgiver ikke samme mulighed for at føre effektivt tilsyn. Det er derfor medarbejderens ansvar at overholde de tydelige instruktioner, som arbejdsgiver har stillet for udførelsen af arbejdet i hjemmet. Arbejdsgiver vil løbende skulle sikre, at medarbejderen kender instruktionerne.
Ledelsesretten
Hvis de ansatte ikke følger ledelsens instruktioner, må arbejdsgiveren gøre brug af ledelsesretten på samme måde, som hvis medarbejderen ikke følger andre instruktioner om arbejdets udførelse.
Udstyr
Arbejdsgiveren skal stille relevant sikkerhedsudstyr til rådighed for medarbejderne og betale for dette. Eksempelvis skal arbejdsgiveren, hvis der er behov for det, stille sikkerhedssko til rådighed for medarbejderne i køkkenet, så de ikke glider og falder.
Bemærk venligst, at ovennævnte ikke er og ikke kan erstatte juridisk rådgivning.
Medlemsvirksomheder anbefales at kontakte HORESTAs juridiske afdeling for yderligere rådgivning på tlf. +45 35 24 80 40.

Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Ugyldigt login
Callcenter
juridisk rådgivning
HORESTAs callcenter er åbent
Mandag - fredag kl. 08.30 - 16.00
Tlf.: +45 35 24 80 40
Mail: [email protected]
ARBEJDSMILJØ
Download materiale
Vi har samlet en række af de materialer vi henviser til, så du hurtigt kan downloade dem fra siden:
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Har du læst dette?
Advarsel ved ubehageligt sprogbrug på arbejdspladsen
Et godt arbejdsmiljø forudsætter respektfuld kommunikation. Men hvad gør man som arbejdsgiver, hvis en medarbejder taler nedladende, bruger skældsord eller på anden måde bidrager til en ubehagelig omgangstone?
Jeppe Møller-Herskind skal styrke fortællingen om branchen
Efter ti måneder som konstitueret direktør er Jeppe Møller-Herskind nu permanent adm. direktør i HORESTA. Fokus er rettet mod arbejdsmiljø, bæredygtighed og branchens omdømme.
Restaurant giver gæster ansvar for god opførsel
På Restaurant Omar i København skal én gæst pr. bord som noget nyt være bordkaptajn med ansvar for god stemning og respektfuld adfærd. Tiltaget er indført for at beskytte personalet mod grænseoverskridende gæster.