Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Stille og roligt fremad. Sådan kan man bedst beskrive udviklingen i danskernes forbrug. Efter et år, hvor stigende priser sendte husholdningerne i dørken, blæser der nu andre vinde. Det skriver Berlingske.dk.
Det danske detailsalg steg i juni med 1,3 procent fra maj, når man korrigerer for de normale sæsonudsving og prisudviklingen og er oppe med over tre procent siden bunden i december. I Danmark er detailsalget to procent højere end i juni 2022, mens det er 1,4 procent lavere i Norge og 4,4 procent lavere i Sverige.
Helt anderledes ser det ud i Sverige. Både virksomhederne og forbrugerne er i et humør, som normalt er forbundet med en større økonomisk tilbagegang. Det svenske BNP faldt med 1,4 procent i juni og er nu faldet med fire procent fra toppen sidste år.
Til gengæld bliver arbejdsmarkedet ved med at udvise styrke. Arbejdsstyrken stiger ganske pænt, og derfor var der i juni både flere i beskæftigelse og flere ledige. Det ændrer dog ikke på, at svenskerne går ind i et efterår, hvor både de hjemlige forhold og omverdenen kan skabe flere røde tal på den økonomiske bundlinje.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Farvel til Jensens Bøfhus: Alle restauranter overtages af Bone's
08-11-2025
-
Bone’s vokser til 39 restauranter efter opkøb af Jensens Bøfhus
08-11-2025
-
Regeringen i nyt initiativ: Vil tvinge Airbnb til at dele data med myndigheder
08-11-2025
-
CNN fremhæver Tivoli som global julefavorit
08-11-2025
-
HORESTA debatindlæg: Turismepulje skal skabe resultater – ikke skrivebordsprojekter
08-11-2025
-
København vil indføre boligpatrulje mod ulovlig korttidsudlejning
08-11-2025
-
Nyborg Strand vil løfte næste generation med nyt elevinitiativ
08-11-2025
-
Norrlyst koncernen vil digitalisere branchen med prisdifferentiering og AI
08-11-2025