Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Stille og roligt fremad. Sådan kan man bedst beskrive udviklingen i danskernes forbrug. Efter et år, hvor stigende priser sendte husholdningerne i dørken, blæser der nu andre vinde. Det skriver Berlingske.dk.

Det danske detailsalg steg i juni med 1,3 procent fra maj, når man korrigerer for de normale sæsonudsving og prisudviklingen og er oppe med over tre procent siden bunden i december. I Danmark er detailsalget to procent højere end i juni 2022, mens det er 1,4 procent lavere i Norge og 4,4 procent lavere i Sverige.

Helt anderledes ser det ud i Sverige. Både virksomhederne og forbrugerne er i et humør, som normalt er forbundet med en større økonomisk tilbagegang. Det svenske BNP faldt med 1,4 procent i juni og er nu faldet med fire procent fra toppen sidste år.

Til gengæld bliver arbejdsmarkedet ved med at udvise styrke. Arbejdsstyrken stiger ganske pænt, og derfor var der i juni både flere i beskæftigelse og flere ledige. Det ændrer dog ikke på, at svenskerne går ind i et efterår, hvor både de hjemlige forhold og omverdenen kan skabe flere røde tal på den økonomiske bundlinje.

Læs hele historien på berlingske.dk

Log ind