Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
I Danmark er kontanter så småt blevet noget, man kun giver børnene med til at købe slik for på skolekoloni, skriver Berlingske. De fleste danskere bruger i dag et plastikkort, når de skal betale i butikkerne, flere har også taget smartphonen i brug, og MobilePay er blevet en gængs måde at betale sine venner tilbage på efter en bytur.
I 2021 havde 92 procent af den danske befolkning installeret MobilePay på deres smartphone. Både appen Apple Pay og Google Pay, hvorigennem man kan betale med sit betalingskort via mobilen, var installeret på dobbelt så mange telefoner i 2021 som to år forinden.
På samme tid har danskerne i stigende grad vendt kontanterne ryggen. Mellem 2017 og 2021 er antallet af betalinger i butikker, der skete med kontanter, cirka halveret. Sidste år blev omkring 12 procent af alle betalinger i butikkerne foretaget med mønter og sedler. 66 procent af betalingerne skete med kort, mens 22 procent blev foretaget med smartphones, viser tal fra Nationalbanken.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026