Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Sommeren er over os, og det betyder højsæson for hoteller og restauranter. Men mens turisterne strømmer til, er der stor mangel på arbejdskraft. Fra september sidste år frem til februar i år, blev der opslået 2.513 stillinger i hotel- og restaurationsbranchen her i regionen. 39 procent af stillingerne blev dog enten ikke besat eller besat af en person uden alle de ønskede kvalifikationer. Det viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, skriver TV2 Øst.
Og problemet ser endnu ikke ud til at være løst. Hos Det Vilde Køkken i Klint nord for Nykøbing Sjælland skriger ejeren efter hænder. Anna Stoltz Andersen har sammen med sin mand drevet restauranten og cafeen i seks år. Lige nu søger hun primært ufaglært arbejdskraft over 18 år.
Ifølge interesseorganisationen HORESTA er der i dag flere ansatte i branchen end i 2019, men turisme og efterspørgslen er for stor.
”Lige nu koster personalemanglen branchen et omsætningstab her bare i 2022 på tre til fem milliarder. Det er jo altså penge, som de rigtigt godt kunne bruge, fordi de har tabt rigtigt mange penge under pandemien. Selvom det går utroligt godt, og selvom der er gang i den derude, hvilket er super positivt, så har de alle sammen oparbejdet gæld,” siger Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi hos HORESTA.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026