Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
814.000 ton. Det er den mængde spiselige fødevarer, der går til spilde hvert eneste år i Danmark. Tallet fremgår af den samlede kortlægning af madspild i den danske fødevareforsyningskæde, som Miljøstyrelsen har udarbejdet. Det er særligt fødevareindustrien, der tegner sig for en stor del.
”Madspild giver ingen mening. Og da slet ikke spild af mad i en branche, hvor man lever af at producere og sælge mad. Men vi ved også, at indsigt i mængder og tal har en positiv effekt. Det viser internationale erfaringer. Så jeg håber, at ikke kun fødevareerhvervene, men hele Danmark, vil følge tallene med interesse,” siger fødevareminister Rasmus Prehn.
Det er første gang, der er lavet udspecificerede tal for madspild i hele fødevareforsyningskæden. Tidligere opgørelser kan derfor ikke sammenlignes direkte med de nye undersøgelser.
Rapporten fra Miljøstyrelsen inddeler madspild i fem kategorier; primærproduktion, fødevareindustri, detail og engros, restaurationer og husholdninger. Opgørelsen for husholdningerne er dog ikke opdateret, det forventes undersøgt i 2022.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026