Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Det kommer næppe bag på nogen, at turismeindustrien i løbet af sommeren har været hårdt ramt af coronakrisen. Nu har HORESTA regnet på, hvor slem manglen på turister har været, skriver Berlingske.

I juni, juli og august har danske hoteller, kroer og konferencecentre haft 2,5 mio. færre overnatninger, end de havde i samme periode sidste år. Det svarer til en nedgang på 42 procent og har betydet et fald i turismeomsætningen på 6,7 mia. kr.

”Det er et voldsomt beløb. Især fordi vi nu kæmper med corona på syvende måned, og branchen er stadig hårdt ramt. Restriktionerne sætter selvfølgelig en begrænsning for erhvervet, når der bliver indført kortere åbningstider, og bryllupper bliver aflyst som følge af forsamlingsforbuddet, men pressemøderne skaber også en adfærdsændring blandt danskerne, fordi de er så dystre, at folk bliver bange for at komme ud. Hver gang der har været pressemøde, får vi masser af afbestillinger,” siger Kristian Nørgaard, der er politisk chefkonsulent i HORESTA.

Læs hele historien her.

HORESTA-medlemmer kan læse downloade analysen til højre på siden.

Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Blog: Hvad skal der blive af København?

København står foran vigtige valg, der afgør hvilken slags hovedstad, vi ønsker. Turismen skaber vækst og arbejdspladser, og byen tiltrækker allerede gæster, som bruger den med omtanke. Derfor bør debatten handle om at udvikle byens styrker i stedet for at begrænse dem, lyder det fra HORESTA.

Hotel Insights 2025 - Vejle

Kl. 9.00-13.30

Få inspiration til hvordan du kan udvikle din virksomhed og bliv opdateret på de seneste markedsdata og forventninger til branchens udvikling.

Log ind