FN offentliggjorde den 26. september at den svenske familieejede burgerkæde MAX Burgers er en af prismodtagerne i årets Global Climate Action Award og den eneste europæiske virksomhed i kategorien ”Go Climate Neutral Now”. MAX belønnes for sit arbejde med at gøre virksomheden klimapositiv, som er et godt eksempel på en løsning for klimaet der også vil kunne fungere for andre virksomheder.

“Momentum for Change” er initiativtager udmærkelsen som er en del af arbejdet for Global Climate Action inden for FN’s Climate Change sekretariat. Ud af årets rekordstore antal nomineringer blev 15 prismodtagere udvalgt. Alle vindende projekter vises ved forskellige lejligheder i forbindelse med FN’s Climate Change Conference (COP25) i Santiago, Chile i december. 

Klimaforandringerne er ifølge FN den største systematiske trussel mod menneskeheden. Klimapositiv følger samme grundlæggende forandringsstrategi og handler om at både reducere sit aftryk og opfange allerede aftrykt CO2, hvilket er kravet hvis den globale målsætning om 1,5 graders reduktion skal nås. Klimapositive varer og services skal gøre det lettere for forbrugerne at lave klimarigtige køb.

”Dette her er en utrolig vigtig anerkendelse af vores klimaarbejde”, siger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers. ”Vi i ejerfamilien er enormt stolte og håber at MAX kan være med til at inspirere flere virksomheder til at blive klimapositive”. 

I 2008 blev MAX verdens første restaurantkæde som klimamærkede sin menu og kompenserede 100% for sit CO2 aftryk fra jord til bord. I 2016 blev menuen med vegetariske og veganske alternativer femdoblet. Målet er at solgte menuer med lav klimapåvirkning i løbet af 7 år skal være med til reducere klimapåvirkningen med mindst 30%, hvilket er i linje med FN’s klimamål. I juni 2018 lancerede MAX hele deres menu som klimapositiv.

WebRight2Aarsdag19.jpg

GÅ IKKE GLIP AF:

HORESTA ÅRSDAG 2019

Torsdag, den 14. november
 
Tivoli Hotel & Congress Center
Copenhagen
  • Bæredygtighed – som forretningsmæssig agenda
  • Stor 'Community Pavilion' med spændende nyheder
  • De bedste key note speakers fra ind- og udland
  • Årets største brancheevent - netværk med kollegaer

Tag en dag ud til HORESTA Årsdag og deltag i
Creating SusDANEable Change’.

Nyt mærke: Skal I certificere jeres bæredygtige restaurant?

Bæredygtighed er på alles læber, men for forbrugerne er det svært at finde ud af, hvilke virksomheder hvor det bliver ved snakken. Derfor har HORESTA taget initiativ til ordningen Green Restaurant, som er en certificering af bæredygtige restauranter.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne