Turismens miljømærke Green Key begyndte for 25 år siden. Det er en dansk opfindelse, der blev til i et samarbejde mellem HORESTA, Friluftsrådet og Foreningen af Danske Turistchefer. Ideen var at belønne dem, der gør noget godt frem for at straffe dem, der gør noget skidt, fortæller sekretariatschef for Green Key Mikal Holt Jensen til Turisme.nu.

“Der var et tidspunkt, hvor det var noget ekstra, hotellerne gjorde, hvis de var klimabevidste. Nu  bliver flere og flere ‘tvunget’ til at være opmærksomme på klimaet på grund af det fokus, der er på bæredygtighed. Men det spiller en rolle i forhold til at tiltrække eller fastholde kunder. Vi ved fra undersøgelser, at miljøbevidsthed betragtes som en omsorg for gæsten, der skaber loyalitet blandt eksisterende gæster. Blandt erhvervsvirksomheder eller offentlige instanser der har en grøn profil stilles miljømæssige krav til de hoteller og konferencesteder, de bruger til deres møder", siger han.

Læs hele historien på Turisme.nu.

Har du fået læst?

Luksushotel har fjernet eksotisk frugt af hensyn til klimaet: Det er et lille skridt, men vi er ikke hellige

Honningmeloner, ananas og druer forsvandt i december fra morgenbuffeten på Hotel Koldingfjord. I stedet for frugtsalaten er der nu økologiske æbler fra Fyn, som gæsterne selv kan skære ud. Ved udgangen af januar bliver kaffen økologisk, og til februar er husets rød- og hvidvin, der i dag kommer fra Californien, skiftet ud med en italiensk vin, så dråberne ikke skal transporteres tværs over kloden, skriver Vejle Amts Folkeblad.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne