Skatteforvaltningen får mulighed for at pålægge virksomheder at benytte digitale salgsregistreringssystemer, hvis der er mistanke om snyd med moms og skat.

”I et velfærdssamfund som det vi har i Danmark, er det helt afgørende, at alle betaler den skat, de skal. Vi skal gøre det nemt for alle dem, der gerne vil følge reglerne, men vi skal omvendt gøre det svært for dem, der ikke spiller efter reglerne. Og der, hvor nogle bevidst fifler med regnskabet, skal vi sætte ind. Derfor ser jeg frem til, at det her værktøj kan tages i brug, ” siger skatteminister Morten Bødskov.

Leverandører af digitale salgsregistreringssystemer forventer, at systemer med de påkrævede nye standarder vil kunne udbydes fra medio 2021. Herefter vil pålægget kunne sættes i kraft.

Derudover skal ca. 12.500 virksomheder i fire udvalgte risikobrancher generelt benytte digitale salgsregistreringssystemer. Fristen for at anskaffe de nye systemer er som udgangspunkt d. 1. januar 2024.

De udvalgte brancher er cafeer, værtshuse, diskoteker mv., pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv., købmænd herunder døgnkiosker samt restauranter. Digitale salgsregistreringssystemer vil styrke skattevæsenets kontrolmuligheder i forhold til at kunne afdække fejl og snyd med bogholderi.

Forventningen er, at de salgsregistreringsdata, som indhentes fra de digitale salgsregistreringssystemer, vil være af en højere kvalitet og i ensartet format, så der bliver dannet et bedre grundlag for at konstatere fejl og svindel end ved de traditionelle bonruller.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne