Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
En ny stor kampagne på sociale medier fra HORESTA og 3F skal nu være med til at få flere unge til at vælge en karriere som hotelreceptionist, smørrebrødsjomfru, tjener eller kok, skriver TV2 Lorry. Og der er i den grad brug for dem, fortæller HORESTA.
De kommende fire til fem år vil antallet af københavnske hotelværelser vokse med 50 procent - fra de nuværende cirka 20.000 til op mod 30.000. Det omfattende behov for mere arbejdskraft kommer efter, at hotelbranchen i forvejen har skreget efter nye medarbejdere i årevis.
Ifølge administrerende direktør i brancheorganisationen HORESTA, Katia K. Østergaard, er det tvingende nødvendigt også at kigge ud over landets grænser.
”Vi har helt sikkert brug for international arbejdskraft. Og det gælder både dem fra Europa - og dem uden for Europa. Og det har vi simpelthen, fordi arbejdsudbuddet herhjemme ikke er stort nok i forhold til de behov, vi har. I forvejen har vi vanskeligt ved at rekruttere. Der er simpelthen mangel på arbejdskraft - ikke mindst til vores branche. Hver tredje stilling søges forgæves - som det er lige nu”, siger Katia K. Østergaard.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025