Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Nets tester en ny betalingsløsning, hvor ansigtet bliver brugt i stedet for Dankortet. Testen skal hjælpe med at forstå, om folk er klar til at tage ansigtskendelse i brug som betaling, og hvor løsningen bedst kan gøre sig gældende. Det skriver FinansWatch.

"Vi skal forstå, om befolkningen er klar til det. Hvis det her ikke bliver til noget i morgen eller i det næste års tid, så er det ikke teknologien. Så er det mennesket. Vi tester det for at forstå, hvor det giver mening," forklarer Jesper Kildegaard Poulsen.

Det er udfordrende at få folk til at tage noget nyt og fremmed i brug, anerkender Jesper Kildegaard Poulsen. Med de seneste års sager om læk af persondata fra store it-virksomheder er der en vis skepsis overfor, hvor ens personlige oplysninger havner henne, og hvordan de bliver forvaltet.

"Mit gæt er, at når man er på McDonalds på deres nye selvbetjeningsmaskiner, køber man næsten det samme hver eneste gang. Hvad med, at du kom ind, og så tager den et billede og siger "Velkommen, skal det være det samme som sidst?" Der vil det være væsentligt mere naturligt med ansigtet end kortet."

Se også

Debatten om drikkepenge ruller videre

Hvordan drikkepenge gives og opfattes er under forandring i takt med nye betalingsvaner og teknologiske løsninger. HORESTA deltog tidligere på ugen i DR Aftenshowet for at fremhæve behovet for fleksibilitet og respekt for gæstens oplevelse.

Forbrugerombudsmanden: Disse restauranter kan afvise kontanter

Forbrugerombudsmanden har afgjort, hvilke krav der skal opfyldes, for at en restaurant kan undlade at modtage kontanter. Afgørelsen har særlig betydning for restauranter med selvbetjeningskiosker, hvor personalet ikke har kontakt med kunder i bestillings- og betalingsprocessen.

Log ind