Som en af de første i hostelbranchen går Danhostel nu aktivt ind i deres engagement og arbejde med FN’s Verdensmål. Kæden har netop præsenteret en større handlingsplan for sine 63 medlemmer på den årlige generalforsamling den 30. april, og det konkrete arbejde med verdensmålene startes nu op på de enkelte hostels rundt om i landet.

Et af de bærende elementer i kædens arbejde med verdensmålene er deres manifest, som bl.a. afspejler kædens eget værdisæt om fællesskab og social ansvarlighed mellem mennesker, manifestet vil danne grundlag for arbejdet med verdensmålene både nationalt og lokalt.

Ole Andersen, direktør hos Danhostel fortæller om kædens arbejde med de 17 verdensmål:

”Hos Danhostel har det altid været vigtigt for os at være med til at skabe trygge rammer med tid og plads til fællesskaber på tværs af generationer, og hvor mennesker kan mødes og være sammen. I vores arbejde med verdensmålene kan man i princippet sige, at vi går vi tilbage til vores egen oprindelse og DNA, som er kendetegnet ved fællesskab, social omtanke og respekt for hinanden”, fortæller han, og fortsætter:

”Vi tror på, at mødet mellem mennesker, styrkelsen af den lokale historiefortælling og det at være en del af et fællesskab, fx når man er gæst på et Danhostel, er med til fremme menneskers gensidige forståelse for hinanden, deres baggrund og forskellighed. Derfor arbejder vi i særlig grad med de mål, som omhandler Mindre Ulighed (10), Bæredygtige byer og lokalsamfund (11) og Fred, retfærdighed og stærke institutioner (16), de tre mål passer godt til os og giver os nye muligheder for at arbejde endnu mere målrettet på disse områder”, forklarer Ole Andersen.

Bæredygtighedsvideo: Sådan blev burgerkæde klimapositiv

På HORESTA Årsdag var seks af hotel- og restauranterhvervets grønne frontløbere udvalgt til at fortælle, hvad de er særligt stolte af at være lykkedes med, hvad angår bæredygtighed. Her kan du se videoen med Max Burgers.

Debat: Danmark skal have en turisme vi kan leve af og med

En "grøn" destination med rent vand og ingen skrald. Sådan bliver Danmark opfattet i vores europæiske nabolande. Det viser en ny analyse, hvor VisitDenmark har spurgt 6741 personer i Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Storbritannien om deres holdning til bæredygtig turisme.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne