HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, skriver i et debatindlæg i Børsen i dag, at turisterhvervet arbejder meget seriøst med klimadagsordenen, og advarer samtidig imod forsøg på at fremme processen via klimaafgifter.

Baggrunden for indlægget er, at S-regeringen torsdag i sidste uge meldte ud, at man nu alligevel overvejer at bringe afgiftsvåbnet i brug for at forbedre klimaregnskabet for flyrejser.

Katia K. Østergaard undrer sig over, hvorfor Socialdemokratiet nu har ændret holdning i forhold til valgkampen og slår fast, at det ikke kan skyldes erfaringerne fra andre EU-lande.

”Med undtagelse af Sverige er der ingen lande med en form for afgift på flyrejser, der har set et fald i antallet af flyvninger. Dermed er der heller ikke meget hjælp at hente fra en flyskat i regeringens jagt på at nå de 70 pct. CO2-reduktion”, skriver hun og understreger, at flybranchen i forvejen arbejder meget målrettet med at reducere sit klimaaftryk. Symbolske afgifter vil kun forsinke denne proces, fordi de vil forringe branchens økonomiske muligheder for at udvikle nye teknologier, vurderer hun.

Svensk klimabevidsthed kan ramme Københavns Lufthavn

Svenskerne forlader flyene som aldrig før. Hele 11 pct. droppede i sidste måned at rejse med fly på de svenske indenrigsruter - en udvikling, der kan være det første store tegn på, at forbrugerne for alvor begynder at vælge flyrejserne fra, skriver Berlingske.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne