Lover restaurantens menukort mere, end det kan holde, og har den mobile kaffesælger på legepladsen mulighed for at få vasket hænder? 

Det er nogle af de spørgsmål, Fødevarestyrelsen stiller i 18 kontrolkampagner i løbet af året, som skal sikre, at der er styr på fødevaresikkerheden, og at danskerne trygt kan spise mad, som de køber ude fra.

”Som forbrugere skal vi kunne stole på, at virksomhederne ikke vildleder, og at de har styr på hygiejnen og fødevaresikkerheden. Derfor er det vigtigt, at Fødevarestyrelsen hvert år udvælger en række områder til ekstra grundig kontrol, så vi kommer hele vejen rundt. Det er med til at sikre, at forbrugerne kan have ro i maven, når de lægger varer i indkøbskurven eller vælger fra menukortet”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Læs mere om de 18 kampagner her

Se hele nyheden på hjemmesiden

Fødevarestyrelsen indfører nyt koncept for kontrol og vejledning

Fremover vil kontrolbesøg i restauranter være stikprøvebaseret basiskontrol, hvor udpegningen sker ved hjælp af en analysemodel udviklet af Fødevarestyrelsen. Analysemodellen tager udgangspunkt i kontrol- og registreringsdata om virksomheden, og opdeler fødevarevirksomhederne efter behov for kontrol. Hyppigheden mellem basiskontrolbesøg varierer fra virksomhed til virksomhed og fra år til år.

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Siden begyndelsen af januar har Fødevarestyrelsen modtaget flere enslydende meldinger fra fødevaremyndigheder rundt om i Europa. Franske myndigheder vurderer ifølge styrelsen, at årsagen kan være overløb af spildevand til østersbanker langs den franske kyst mod Atlanterhavet, skriver Ritzau ifølge Berlingske.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne