Flere og flere danske konferencecentre og hoteller får miljømærker, og nu mener HORESTA, at det også kan betale sig at gå den grønne vej. I dag handler bæredygtig drift nemlig ikke kun om at tiltrække kunder, men også om at undgå at miste dem. I statens nye konferenceaftale var Green Key blandt de ønsker, som gav point, skriver Forum for Bæredygtige Indkøb.

Selvom det går langsomt, så får flere og flere danske hoteller og konferencecentre enten den nordiske miljømærke Svanemærket, det europæiske miljømærke EU-blomsten eller Green Key, som findes i over 55 lande. Det kan betale sig, mener brancheorganisationen HORESTA, for i 2018 gælder miljømærker nu for 28 % af de danske hoteller, hvoraf hovedparten ligger i hovedstadsområdet eller større byer.

”Flere og flere virksomheder har en CSR-politik, hvor de stiller krav til deres leverandører. Det gælder også for hoteller og konferencer. Mange virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder prioriterer miljøet højt, når de vælger et sted at overnatte eller et konference-, kursus- eller mødested. Her kan de bruge en miljømærket leverandør til at sende et synligt signal til deltagerne om, at de tager et miljøansvar. På den måde repræsenterer de et volumen, som er med til at drive udviklingen i branchen i en mere bæredygtig retning”, siger Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA og sekretariatsleder for Green Key.

Læs hele historien her.

Nyt projekt har brug for din hjælp: Vær med til at løse madspildsproblemet

Lad os blive endnu bedre til at udnytte råvarerne til fordel for miljøet og virksomhedernes økonomi. Sådan lyder ambitionen i et nyt projekt, som HORESTA, Hotel- og Restaurantskolen, DTU fødevareinstituttet, Stop Spild af Mad og PlanMiljø står bag. Her er målet at finde og sprede metoder til at optimere råvareudnyttelse og reducere madspild i selvstændige restauranter og hotelrestauranter.

Guides: Sådan inddrager du medarbejderne i kampen mod madspild

Ved du, hvor det meste madspild opstår i din virksomhed? Og hvordan inddrages medarbejderne i at håndterer problemet? Som en del af HORESTAs nye madspildsprojekt køres der en række indsatser for at inspirere virksomhederne til at nedbringe madspildet og gøre det til et fælles projekt blandt medarbejderne.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne