Danskerne stod tilsammen for imponerende 454 mio. besøg på spisesteder i 2023. Det svarer til cirka 1,5 besøg om ugen for den gennemsnitlige dansker.
Selvom tallet lyder højt, er der tale om en mindre nedgang i restaurantbesøg på 0,6 procent sammenlignet med 2022. Men sammenlignet med niveauet før coronapandemien er der tale om en betydelig stigning på 8,1 procent. Det viser en rapport over danskernes udespisevaner, som HORESTA har foretaget i samarbejde med Kantar.
Besøgstallene dækker over alt fra køb af take away-kaffe til gourmetmiddage på restauranter.
”Vi ser et beskedent fald fra 2022 til 2023, men ingen signifikant ændring i det store billede. I 2022 oplevede vi en voldsom vækst i danskernes forbrug, fordi alle ville ud og suge oplevelserne til sig efter adskillige måneder med nedlukning”, siger Jeppe Møller-Herskind, viceadministrerende direktør i HORESTA.
Fastfood dominerer stadig
Fastfood-kategorien var fortsat den største i 2023, selvom der også her er sket et mindre fald i besøgstallene sammenholdt med 2022. Modsat ses der en stigning i antallet af besøg på både restauranter og caféer, hvor restauranterne steg med 6,4 procent og caféerne med 7,6 procent.
Den største tilbagegang ramte dog kaffe to go og kaffebarer, der oplevede et markant fald på 11,1 procent sammenlignet med 2022.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025