HORESTA starter i næste uge en kampagne, som vil opfordre restaurantgæster til at afbestille deres bord, hvis de allligevel ikke får brug for det. Det sker nemlig alt for tit, at restauranterne står tilbage med et booket bord uden gæster.

Kampagnen ”Så meld dog afbud” blev skudt i gang fredag aften, da HORESTAs viceadm. direktør, Jeppe Møller-Herskind var i studiet i Go’ Aften Live på TV2 for at fortælle om problemet.

”Det er et problem, der er kommet med digitaliseringen. Det betyder, at der er kommet et led ind imellem gæsten og virksomheden. Så nu er det ikke længere tjeneren, man ringer til og fortæller, hvad man godt kunne tænke sig den pågældende aften. Nu er det et par klik igennem et reservationssystem, og så ser vi eksempler på, at mange booker mange borde den samme aften på samme tidspunkt og så vælger et par timer før, hvad de godt kunne tænke sig, uden at melde afbud. Resultatet er, at flere restaranter står og venter på, at gæsterne dukker op. Men det gør de bare ikke, og så har det en vidtgående konsekvens”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

Han gjorde opmærksom på de store konsekvenser for restauranterne, når gæsterne udebliver:

”Restauranten har jo forberedt sig til de bookinger, der er kommet. Den har kaldt personale ind, den køber mad, og den forbereder sågar også maden. Men det er også vigtigt at have med, at de manglende afbud også går det ud over andre gæster, som har fået at vide, at alt var booket. De går glip af en god restaurantoplevelse, fordi andre gæster ikke melder afbud”.

Log ind