Forbrugerombudsmanden modtager et stigende antal klager fra forbrugere over restauranter og butikker, som ikke tager imod kontanter.
Det fortalte TV2/News her til morgen.
HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i en kommentar, at der er stort besvær og store omkostninger forbundet med at tage imod kontanter.
For virksomheder med en lav kontantomsætning ville det være en fordel frit at kunne vælge kontanterne fra. Det kan de ikke i dag, hvor der findes en kontantpligt.
”Det er blevet voldsomt byrdefuldt at skulle håndtere kontanter. Det er dyrt at komme af med dem, virksomhederne skal betale for at få byttepenge, og så er bankernes afleveringsdepoter stort set forsvundet, så det er meget omkostningsfuldt at håndtere kontanter i dag”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han efterlyste en modernisering af lovgivningen i et samfund, hvor digitaliseringen er buldret frem på alle andre områder.
”Der står hotel- og restaurantbranchen i den situation, at de er tvunget til at tage imod kontanter ved lov. Så mens branchen er tvunget til at tage imod kontanter, så kører samfundet forbi uden for”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han understregede, at HORESTA ikke ønsker en udfasning af kontanterne. Målet er at skabe valgfrihed i branchen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA og Dansk Erhverv i fælles opråb mod ulovlig udlejning
21-10-2025
-
McDonald’s topper danskernes liste over to-go-kaffe
21-10-2025
-
Comwell åbner luksushotel i historisk bankbygning i København
21-10-2025
-
Airbnb under skærpet EU-lup: Udlejning skaber ustabilitet
21-10-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen når ny august-rekord
21-10-2025
-
CORI Hornbæk Hotel indtræder i eksklusiv sammenslutning og får ny direktør
21-10-2025
-
Familiedrevet hotel på Lolland-Falster sat til salg for 27 mio. kr.
21-10-2025
-
Ny besøgsrekord i Djurs Sommerland trods regn og grå skyer
21-10-2025
-
Nets: Vis dine kunder, at de kan bruge Dankort i Apple Pay
21-10-2025