Af Pia E. Voss, adm. direktør, HORESTA

Næsten 20 år efter åbningen på Christianshavn i København meddelte chef og ejer, René Redzepi, i går, at nu er det slut. Ved udgangen af 2024 lukker Noma som restaurant.

Dermed er det slut for et af dansk turismes stærkeste trækplastre. En attraktion, der har fået tusindvis af højtforbrugende gastroturister til at købe flybillet til København for at udfordre deres smagsløg og øvrige sanser på det, der flere gange er blevet kåret som verdens bedste restaurant.

Beslutningen kommer som et chok for de fleste og er notorisk et stort tab for dansk turisme. Men René Redzepi har gennem årene været kendt for at træffe den slags beslutninger, når de er mindst ventet. Som for eksempel da han lukkede Noma helt ned for at genopfinde konceptet, eller da han under corona begyndte at lave Noma-burgere, for slet ikke at tale om første gang han rykkede restauranten ud af de vante rammer og lavede pop up-restaurant i udlandet.

En del af hemmeligheden bag den mangeårige succes er netop, at Noma aldrig er blevet en dårlig kopi af sig selv, og det er lykkedes, fordi man aldrig har hvilet på den internationale hæder og de seks stjernede anmeldelser.

Men denne gang er det definitivt slut, lyder det fra Redzepi. I hvert fald med drift året rundt. Det er for ressourcekrævende at levere gastronomi i verdensklasse i et land som Danmark uden at overlade ejerskabet til passionerede investorer, og det har Redzepi ikke lyst til.

Det er både trist og bekymrende, at det skal være sådan. Men det er jo ikke nogen overraskelse for de, der er tæt på branchen- det er ekstremt svært at tjene penge på restaurantdrift på Michelin-niveau.

Lukningen af Noma er derfor også en eye-opener til politikerne om, at man ikke kan tage Danmarks position som gastronomisk supermagt for givet.

Vi har heldigvis en lang række andre verdensklasse-restauranter, men vi må aldrig tage dette for givet. Der er brug for en diskussion af, hvordan vi fastholder og udbygger vores position.

Indtil det sker, kan vi i det mindste glæde os over, at superbrandet Noma lever videre. Bare i en anden form. Redzepi & Co. kaster al deres kærlighed på udviklingen af topklasse - primært fermenterede – fødevarer med hele verden som kunde. Samtidig vil de fortsætte med at lave pop up-restauranter rundt omkring på kloden, og begge dele vil uden tvivl bidrage til at holde Noma-brandet lige så varmt, som det meget hurtigt blev efter åbningen i 2003.

Noma er lukket men bestemt ikke slukket.

Video: ”Det har været en bragende succes”

Til HORESTA Hotel Insights var Core Hospitality inviteret til at holde oplæg om de to hoteller Residence Inn by Marriott og Fairfield by Marriott i Nordhavn, som de er operatør for, og som indtil videre har været en stor succes.

Log ind