Vi skal ikke stoppe med at være turister, men vi skal gøre det på en ansvarlig måde. Det var blandt budskaberne, da HORESTAs miljøchef, Mikal Holt Jensen, mandag eftermiddag var i ”Kulturen på P1”.
Og der spiller virksomhederne en stor rolle. Derfor har HORESTA for nyligt lanceret Green Attraction, som er en certificering målrettet forlystelsesparker, museer, attraktioner og andre oplevelsesvirksomheder.
”Med konkrete kriterier giver Green Attraction en rettesnor for at arbejde med miljø og bæredygtighed. Det er ikke ensbetydende med, at rutsjebanen ikke skal køre stærkt. Certificeringen skal i stedet hjælpe den gode oplevelse til også at blive mere ansvarlig,” siger Mikal Holt Jensen, sekretariatschef i Green Attraction & miljøchef i HORESTA.
Han tilføjer, at turisterne i højere grad efterspørger bæredygtigheden, og med den nye certificering får oplevelsesvirksomhederne et stærkt værktøj til at markedsføre sig.
Mikal Holt Jensen understreger desuden, at certificeringen ikke er ensbetydende med, at virksomhederne læner sig tilbage på den bæredygtige dagsorden. Der er løbende inspektioner, og kriterierne udvikler sig over tid.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025