Henkastet affald er et kæmpe problem. Det ødelægger ikke bare naturen – og naturoplevelsen – det er også enormt dyrt. Der bruges skønsmæssigt op mod 500 mio. kr. årligt på oprydning efter henkastet affald i Danmark. Det vil Miljøstyrelsen nu gøre op med i en ny kampagne, der lanceres 10. maj. Kampagnen ’Tak for ingenting… i naturen’ er et initiativ under Regeringens handlingsplan ’Plastik uden spild’.

”Vi håber meget på bred opbakning om kampagnen fra både take away-leverandører og borgere, så vi kan få sat fokus på det store problem, som henkastet affald udgør for miljø og dyreliv. Indsamling af henkastet affald er desuden omkostningstungt, hvilket også udgør et stort incitament til at mindske henkastet affald,” fortæller Nina Espegård Hassel, kontorchef for Cirkulær Økonomi & Affald i Miljøstyrelsen.

Kampagnematerialet til take away-leverandører består blandt andet af stickers til emballage, bordkort, visitkort, badges ovs. og kan ligeledes hentes på plastikviden.dk. Materialet kan også bestilles gennem takforingenting.ltbc.dk/, som tilbydes af HORESTA, som deltager i lanceringen af kampagnen.

Alle kommuner kan blandt andet hente folie til opsætning på kommunale skraldespande i bynære naturområder, som parker, havnefronter osv. foruden kommunikationsmateriale og SoMe-content.

”Selvom det er gæsterne - og ikke branchens virksomheder, der smider engangsprodukter i naturen i forbindelse med take-away, så er det ofte branchens virksomheder, pilen peger på, når der skal findes en synder. Derfor kan vi som branche vise, at vi gør vores for, at affaldet ikke smides i naturen via denne nye kampagne fra Miljøstyrelsen,” udtaler Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA.

Læs mere om kampagnen her.

Endnu et grønt stempel af hotel i København

NH Collection Copenhagen har opnået den internationale miljøcertificering Green Key, der tildeles virksomheder i turismebranchen, som gør en ekstra indsats for at passe på miljøet.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Log ind