Et hav af virksomheder har brugt krisen på at styrke medarbejdernes kompetencer. Her har HORESTA og 3F’s projekt, JA TAK til efteruddannelse, stået klar med rådgivning om alt fra uddannelsesudbud til tilskud.

Projektet stod egentlig til at slutte ved udgangen af 2021, men på grund af den store efterspørgsel, fortsætter rådgivningen i 2022. Samtidig udvides fokus til også at indeholde rådgivning om rekruttering af arbejdskraft i samarbejde med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

”Vi oplever fortsat et stort ønske om at investere i medarbejderne, så virksomhedernes produkt står endnu skarpere. Samtidig er behovet for arbejdskraft kun eksploderet, og derfor har vi valgt at videreføre projektet og udvide rådgivningen,” fortæller uddannelses- og projektchef i HORESTA, Pia Svane.

I løbet af de forgangne år har JA TAK til efteruddannelse været i kontakt med 341 virksomheder. I 2020 opnåede 10,5 pct. af de kontaktede at få udbetalt støtte fra branchens Kompetence- og Udviklingsfond. I 2021 var det hele 15,5 pct. Sammenlagt har projektet været i kontakt med 31 pct. af de omfattede virksomheder af Kompetence- og Udviklingsfonden.

”Der er ingen tvivl om, at vi oplever en øget arbejdsglæde hos de ansatte, der gør brug af mulighederne for efteruddannelse, og for virksomhederne er det direkte forbundet med deres muligheder for at fastholde kernemedarbejderne,” siger Pia Svane.

Bliv klogere på jeres muligheder via JA TAK til efteruddannelse i videoen her:

Pia
Uddannelses- og projektchef
Pia Svane

Langt over 100 har taget kursus for oplæringsansvarlige

HORESTA og 3F har stor succes med et nyt kursus, som blandt andet skal sikre bedre lærepladser for elever. Over 100 har gennemført kurset det seneste halve år. En af dem er Jesper Ballisager, konferencekoordinator hos Severin

Webinar: Genvejen til international arbejdskraft

Mange virksomheder har udfordringer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere, men er du åben overfor at ansætte medarbejdere fra udlandet er der gratis hjælp at hente. Det kan du høre mere om på et webinar den 25. marts.

Log ind