Vi er midt i julefrokostsæsonen og dermed også sæson for, at nogle restaurantgæster bliver så løsslupne, at de udviser grænseoverskridende adfærd i forhold til personalet på restauranterne.

Derfor sætter HORESTA fokus på vigtigheden af, at julefrokostgæster på landets restauranter behandler personalet med respekt.

”Når den gode julefrokost-stemning bliver blandet med alkohol, sker det desværre, at personalet i restauranterne bliver udsat for forskellige former for grænseoverskridende adfærd fra gæsterne. Det kan være alt fra verbale overfusninger og respektløs opførsel til seksuel chikane. Det er selvfølgelig ikke i orden”, siger Pia E. Voss, der er administrerende direktør i HORESTA.

En undersøgelse fra Arbejdstilsynet viste i 2021, at hver femte medarbejder på restauranter og barer har oplevet at blive udsat for chikane af gæster. Det er medvirkende til, at mange restaurant- og hotelvirksomheder har et stigende fokus på at skabe et godt og trygt arbejdsmiljø for deres medarbejdere. Blandt andet ved at minde gæsterne om ”de gode manerer”.

”Det er heldigvis et klart mindretal af gæsterne i vores erhverv, som overskrider personalets grænser på den måde. Men aktuelt vil jeg opfordre julefrokostselskaberne til at have intern selvjustits. Få stoppet det med det samme, hvis en kollega har glemt, hvad det vil sige at opføre sig respektfuldt, når man er i byen”, siger Pia E. Voss.

HORESTA har udarbejdet værktøjer til medlemsvirksomhederne, som kan hjælpe dem med at kommunikere til gæsterne om god adfærd over for personalet.

HORESTA har desuden netop afholdt en arbejdsmiljøkonference med særligt fokus på de yngre medarbejderes arbejdsmiljø.

”Medarbejderne er bærende elementer i branchens udvikling og fremtid og helt centrale for den gode gæsteoplevelse. Derfor skal vi også sikre, at de føler sig trygge, så de kan levere det værtskab, den danske restaurantscene er kendt for”, siger Pia E. Voss.

HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, var på TV2 News med budskabet sammen med Bine Binderup, kulturambassadør hos Pincho Nation.

HORESTA presser på i EU

De store online bookingportaler med Booking.com i spidsen kan stadig lave prisklausuler med deres hotelkunder. Både HORESTA presser på for at få EU til at bremse bookingportalerne.

Log ind