Blog af Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, og Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i HORESTA. Indlægget er også bragt i dagens udgave af Berlingske.
Coronakrisen har påvirket mange, men få har været ramt som Københavns hoteller. Byens fantastiske væksteventyr er forvandlet til et mareridt, hvor gæsterne er væk – og desværre mange af de gode medarbejdere ligeså.
HORESTAs udregninger viser, at de manglende hotelovernatninger i København i 2020 kostede 16 mia. kroner i turismeomsætning. Det er et frygteligt tab for vores by.
Nu skal vi have København tilbage til positionen som en international turist-, konference- og kongreshovedstad. Vi må ikke gentage fejlen med seksdagesreglen, som kostede virksomheder livet og mange arbejdspladser i byen uden et sundhedsfagligt belæg.
I stedet bør vi se på, hvordan vi kan hjælpe konkurrencekraften for erhvervet i genåbningen, når vækstlokomotivet igen skal forlade stationen.
For det første skal vi markedsføre vores hovedstad, så turisterne vælger vores by, når de rejser ud igen. Her er ideen om at gøre København til europæisk julehovedstad et glimrende eksempel på markedsføring af vores by. For det andet skal vi styrke kongresturismen, så det bliver København og ikke Stockholm, der vinder de næste års store kongresser.
For det tredje skal vi hjælpe turismevirksomhederne med optimale trafik- og parkeringsforhold, målrettet turistinformation og trygge byrum. Og for det fjerde skal vi sikre en lempelig og lynhurtig sagsbehandling af for eksempel arrangementer, udendørsservering mv.
Men vigtigst af alt skal vi have regeringens plan for en genåbning af erhvervslivet på bordet nu. Erhvervslivet har krav på klare svar. Og vi skal allerede nu kaste et sikkerhedsnet under virksomhederne, der rækker længere frem i tid. Vi kan ikke spise vores erhvervsliv af med hjælpepakker, der er gået langt over datomærkningen.
For desværre er krisen ikke slut med årsskiftet, og vi må ikke risikere, at tabet bliver lige så stort eller endnu større i 2021. Forhåbentlig går branchen mod lysere tider på grund af lave smittetal, vacciner og coronapas. Men det bliver også nødvendigt, at vi politisk hjælper den sårede patient på vej.
Vi har fundamentet for igen at skabe en styrkeposition, og turismen vil rejse sig igen.
Og selvom krisen kradsede gevaldigt i 2020, er der stadig kommet mange nye hotelværelser til byen, som er klar til at løfte byens turisme til et hidtil uset niveau.
Til glæde for byen, arbejdsmarkedet og ikke mindst økonomien. Men det kræver opbakning fremfor benspænd for en af byens stærkeste vækst- og jobskabere fra det forgangne år
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025