Hotel Fakkelgaarden er et gourmethotel, der ligger lige ud til Flensborg Fjord, fortæller køkkenchef Esben Krogh. Her er de flittigt besøgt af danskere, der har noget at fejre. Som bryllup, barnedåb eller fødselsdag. Og det er da netop også stemningen af god dansk hygge, som hotellet og hotellets restaurant vil skabe for gæsterne.

”Vi gør vores bedste for, at gæsterne hurtigt kommer ned i gear og efterlader deres travle hverdag foran døren,” siger køkkenchef Esben Krogh.

Og inspirationen til hotelkøkkenet er netop også baseret i lokale, sønderjyske råvarer.

”Vi har et væld af lokale leverandører, og vores menukort er stærkt inspireret af årstiderne.”

(artiklen fortsætter under billedet)

Det er dog ikke kun i kogebøgerne, at køkkenchefen finder inspiration.

”Vi følger nøje trends på social media platforme som Facebook og Instagram,” siger Esben Krogh og fortæller, at de selvfølgelig også lader sig inspirere af kollegaer i branchen.

Hotellets fokus på lokale råvarer, stemning og udsigt har ført til et væld af stamgæster. Og køkkenchefen nyder, at hotellet får lov til at tage del i gæsternes særlige øjeblikke med mennesker, de holder af.

”Vi udvikler ofte et personligt forhold til vores gæster, når de går fra gæster til stamgæster. Vi har faktisk aldrig haft så mange stamgæster, som vi har nu. De vender tilbage op til otte gange om året, og mange har fulgt os de sidste tyve år.”

Populariteten er faktisk også hotellets største udfordring.

”Vores største udfordring i øjeblikket er, at efterspørgslen er større end vores udbud. Med de kun 26 værelser vi har, må vi melde udsolgt flere måneder i fremtiden.”

Desuden er køkkenchefen opmærksom på, at det i fremtiden kan blive svært at tiltrække faglært arbejdskraft.

”Vi har en stabil stab på Fakkelgaarden, som vi er meget glæde for nu. Men vi har selvfølgelig også interesse i at tiltrække dygtige faglærte i fremtiden.”

(artiklen fortsætter under billedet)

Hotellet har netop meldt sig ind i HORESTA for at få sparring og vejledning.

”Det, at HORESTA kan hjælpe os med at finde rundt i komplekse problemstillinger som personale jura og samtidig holde os opdateret på ændringer til lovkrav gør, at vi kan holde fokus på vores spidskompetence. Nemlig at forkæle vores gæster.”

Partnerskaber bobler i mørke

Destination Sønderjylland har sat en tyk streg under potentialet i at skabe nye partnerskaber mellem lokale turismeaktører, når helårsturismen skal udvikles.

Log ind