Det er få virksomheder, der er økonomisk polstret til 1,5 års intensiv krise med skrappe restriktioner, der står i vejen for mulighederne for at skabe omsætning. Det har store dele af turisme- og oplevelseserhvervet også måtte erkende under krisen, og derfor er der optaget store lån og stiftet en betragtelig gæld.
I en ny HORESTA-analyse svarer knap hvert andet medlem, at de har set sig nødsagede til at låne for at dække tab som følge af krisen. Der er dog stor forskel på, hvorledes gælden fordeler sig.
Af dem der har optaget gæld svarer størstedelen, at den svarer til 6-15 pct. af en normal årsomsætning. For 15 pct. er der dog tale om mere end en fjerdedel af virksomhedens normale omsætning. For enkelte virksomheder løber gælden op i mere end halvdelen af en årsomsætning.
”Særligt i restauranterhvervet er overskudsgraden på tværs af markedet beskeden. Og hvis du kun har et par procent i overskud, så kan en gæld på en tiendedel af årsomsætningen tage lang tid at tilbagebetale. For der er jo heller ingen, der siger, at normale tilstande med overskud er lige om hjørnet for alle i erhvervet,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.
HORESTA mener således også, at det er alt for tidligt, at moms- og a-skattelånene skal tilbagebetales til det offentlige.
”Vi har at gøre med virksomheder, der fortsat er påvirket af restriktioner eller måske endda er tvangslukkede. Der er ingen rimelighed i, at give en betalingsfrist, som man på forhånd ved, er urealistisk. Vores analyser viser, at en stor del af branchen ikke vil kunne betale, så konsekvenserne vil selvsagt være uoverskuelige,” siger Jonas Kjær.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025