Af Jan V. Laursen, formand, HORESTA

Gennem hele krisen har HORESTA grebet hver eneste mulighed for at tale erhvervets sag. Turisme- og oplevelseserhvervets betydning er gang på gang blevet slået fast – både i pressen og på regeringskontorerne. HORESTA har i det seneste 1½ år vist værdien af at have en organisation, der udelukkende lever og ånder erhvervet.

HORESTA er i år blevet styrket med en udvidelse af bestyrelsen, og vi favner nu endnu bredere i erhvervet - og vores ønske om at kæmpe for branchens bedste er vores fælles platform. Vi mener, at virksomhedernes interesser varetages bedst af en organisation, der kun har ét for øje, og hvor indsatsen for branchens virksomheder ikke bliver klemt i større og mere vidtfavnende organisationer med mange – og til tider forskellige interesser.

Det er ikke alle, der deler denne vurdering. Derfor har vi måtte sige farvel til ellers tilfredse medlemmer i Arp-Hansen Hotel Group og Hotel d'Angleterre, der fremadrettet vil søge deres interesser som turismevirksomheder varetaget i Dansk Erhverv. Det er vi selvfølgelig kede af, men det ændrer ikke ved, at vi står ved beslutningen. Fordi det er det bedste for branchen.

I HORESTA kan man altid være 100 pct. sikker på, at vi sætter erhvervets interesser først, og at vi taler med en stærk og tydelig stemme. Det er vi ikke i tvivl om, at branchen har brug for. Det bekræftes af, at HORESTA har oplevet en markant stor medlemstilgang i 2020, hvor vi har fået 2,5 gange så mange nye medlemmer som normalt. Og vi ønsker - på tværs af organisationer og virksomheder - at samarbejde med alle, der deler vores ambition.

HORESTA repræsenterer langt størstedelen af hotelmarkedet i Danmark. Det mindste medlem har otte værelser, og det største hotel har flere end 800. Faktisk har vi næsten tre gange så mange hotelmedlemmer som den nærmeste organisation i markedet. Og vi kan med rette kalde os turisme- og oplevelseserhvervets stemme, da vi også repræsenterer de øvrige segmenter, der tilsammen udgør erhvervets værdikæde: Turistattraktioner, natteliv, restauranter, cafeer, kantiner, catering, spilvirksomheder, hostel, camping, destinationsselskaber m.fl.

Corona har mere end nogensinde før dokumenteret, hvor afhængige vi er af hinanden på tværs af turisme- og oplevelseserhvervet, og hvor vigtigt det er med politisk gennemslagskraft. Den er HORESTA garant for, og det vil vi også være fremadrettet.

Log ind