10 kr. i hygiejnetillæg eller corona-gebyr. Det er mødt nogle restaurantgæster efter genåbningen af erhvervet.

I HORESTA har man ikke fået spørgsmål om emnet, og organisationen lader det være op til virksomhederne, hvorvidt de ønsker at bruge muligheden, men organisationens erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, understreger, at det står virksomhederne frit for at indføre sådanne tillæg. Restauranterne skal dog huske at oplyse gæsterne om gebyret, og det må ikke være uforholdsmæssigt højt, fortæller han.

”Virksomhederne har haft udgifter forbundet med de nye retningslinjer, og de er i deres gode ret til at opkræve et gebyr fra kunderne. Det må dog ikke komme som et chok for gæsterne, når de får regningen, så de skal have informationen inden købet, og der skal være det, som vi kalder proportionalitet. Altså en sammenhæng mellem gebyret og den udgift, som virksomheden har haft,” siger Kaare Friis Petersen, og fortsætter:

”Det er ikke min fornemmelse, at det bliver meget udbredt. Den enkelte restauratør må opveje fordele og ulemper ved sådanne tiltag, som jo er med til at påvirke gæsternes helhedsoplevelse,” siger HORESTAs erhvervsjuridiske chef.

Skærpede brandsikringskrav: Bliv klar til næste brandsyn

HORESTA og Brand- og Sikringsteknisk Institut inviterer til gratis webinar om BR18-reglerne, der dækker kravene til brandsikkerhed i bygninger. Herunder hvordan brandtekniske installationer skal kontrolleres og vedligeholdes, og hvad det betyder for hoteller og restauranter.

124 leverandører udvalgt i ny SKI-aftale

Den nye SKI-aftale betyder flere muligheder for hoteller og restauranter i hele landet. 124 leverandører er blevet tildelt, hvilket sikrer et bredt udvalg af konferencesteder for offentlige kunder. Aftalen kommer også flere HORESTA-medlemmer til gode.

Log ind