10 kr. i hygiejnetillæg eller corona-gebyr. Det er mødt nogle restaurantgæster efter genåbningen af erhvervet.
I HORESTA har man ikke fået spørgsmål om emnet, og organisationen lader det være op til virksomhederne, hvorvidt de ønsker at bruge muligheden, men organisationens erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, understreger, at det står virksomhederne frit for at indføre sådanne tillæg. Restauranterne skal dog huske at oplyse gæsterne om gebyret, og det må ikke være uforholdsmæssigt højt, fortæller han.
”Virksomhederne har haft udgifter forbundet med de nye retningslinjer, og de er i deres gode ret til at opkræve et gebyr fra kunderne. Det må dog ikke komme som et chok for gæsterne, når de får regningen, så de skal have informationen inden købet, og der skal være det, som vi kalder proportionalitet. Altså en sammenhæng mellem gebyret og den udgift, som virksomheden har haft,” siger Kaare Friis Petersen, og fortsætter:
”Det er ikke min fornemmelse, at det bliver meget udbredt. Den enkelte restauratør må opveje fordele og ulemper ved sådanne tiltag, som jo er med til at påvirke gæsternes helhedsoplevelse,” siger HORESTAs erhvervsjuridiske chef.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danske Hoteller udvider med ”hotelperle” i Næstved
15-04-2025
-
Aldrig har der været så mange gæster, og aldrig har hotellet i Nyborg tjent så mange penge
15-04-2025
-
Korttidsleje eksploderer
15-04-2025
-
Stjernekoks billige restaurant imponerer
15-04-2025
-
Her er programmet for Madens Folkemøde
15-04-2025
-
4 ud af 5 danskere med et Visa/Dankort kan nu betale med Dankort i Apple Pay
15-04-2025
-
Henter ny direktør med erfaring fra LEGO
15-04-2025
-
Tyskerne vil gerne til Danmark, og de vil have deres hunde med
15-04-2025