Af Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA
Den hemmelighedsfulde Michelin-guide ville op til sidste uges prisuddeling ikke afsløre, om de gastronomiske fyrtårne i Norden også kunne se frem til hæder ved guidens nye bæredygtighedstiltag, den grønne femkløver.
Da spændingen blev udløst kunne 11 danske restauranter glæde sig over anerkendelsen, hvilket gav Danmark Michelins grønne førertrøje i Norden.
Det er glædeligt, mener vi i HORESTA. Michelin er af kæmpe betydning som gastronomisk vejviser, og anerkendelser af denne karat er med til at styrke Danmarks omdømme som et unikt madmekka.
Blandt femkløver-modtagerne var restauranten Relæ og ejeren Christian Puglisi. Virksomheden er også tidligere blevet kåret til verdens mest bæredygtige restaurant af organisationen World’s 50 Best, og han er unægtelig en bannerfører for ansvarlig og bæredygtig restaurantdrift.
Puglisi er dog ikke imponeret over guidens metoder. I en Instagram-video fortæller han, at anerkendelse ikke har krævet dokumentation, efterlevelse af kriterier eller andre håndfaste beviser. Prisen er givet ud fra en telefonsamtale med restaurantchefen Jonathan Tam.
I HORESTA mener vi, at de 11 prismodtagere har meritter, der retfærdiggør en bæredygtighedsanerkendelse. Og vi skal ikke gøre os til herrer over en pris, som Michelin har sat i verden for at øge fokus på et vigtigt område i erhvervet.
I stedet kan vi sige, at vi har valgt en anden metode. I slutningen af 2019 lancerede vi nemlig bæredygtighedsordningen Green Restaurant. Vi har et ønske om at anerkende de virksomheder, der arbejder målrettet med ansvarlighed, og for at gøre certificeringen håndgribelig som muligt, har HORESTA i fællesskab med en række samarbejdspartnere udviklet et kriteriesæt. Desuden trækker vi på den enorme erfaring, vi har med turismens miljømærke Green Key, som er en HORESTA-opfindelse, der i dag findes i 60 lande og 3.000 virksomheder.
Green Restaurant-kriterierne gør det muligt for erhvervets virksomheder at arbejde systematisk med bæredygtighed, og det bliver gennemsigtigt for gæsterne, der søger en spiseoplevelse, som er både velsmagende og med omtanke.
Mange virksomheder arbejder seriøst med at nedbringe deres CO2-udledning, og dem der går forrest fortjener ros og muligheden for at markedsføre sig med det. De er med til at flytte grænserne for det øvrige erhverv. I HORESTA mener vi, at bæredygtighed skal kunne måles, og vi mener også, at der er mange virksomheder der praktiserer ansvarlighed uden at sværge til topgastronomi. Derfor er Green Restaurant for alle klimabevidste restauranter i erhvervet, som lever op til kravene.
Vil du vide mere om Green Restaurant, er du velkommen til at kontakte HORESTAs miljøchef, Mikal Holt Jensen:
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025