HORESTA modtager ofte spørgsmål om, hvorvidt der i virksomhederne skal forefindes en personalehåndbog og i givet fald – hvad den skal indeholde?

Det er ikke et lovkrav, at der laves en personalehåndbog, men mange virksomheder har en personalehåndbog, hvor generelle oplysninger om virksomheden kan findes, og hvor personalepolitikker og regler er nedfældet.

En personalehåndbog kan have mange funktioner. Ofte er den ”første indtryk” overfor nye medarbejdere og kan give svar på nogle af de praktiske spørgsmål, som man som ny medarbejder har. Personalehåndbogen kan også være det sted, hvor virksomheden beskriver generelle retningslinjer og regler for samarbejde, sygdom m.m.

HORESTAs juridiske afdeling kan give råd og sparring om indholdet af personalehåndbøger, ligesom vi gerne hjælper med en gennemgang af eksisterende personalehåndbog.

I dokumentet til højre på denne side kan HORESTA-medlemmer finde emner, der kan medtages i en personalehåndbog. Ved at gennemgå listen kan du hente inspiration til emner til brug for udformning eller opdatering af jeres egen personalhåndbog.

Rådgivning om det konkrete indhold fås ved henvendelse til HORESTA call-center på 35 24 80 40.

Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Flex-Ung: Ny fleksibel ordning for unge under 18 år

Med OK25 er der indført mulighed for at ansætte unge under 18 år i den såkaldte ”Flex-Ung-ordning”. Med ordningen gives der mulighed for at unge kan arbejde på tværs af overenskomstens faggrænser. Find skabeloner og vejledninger her i artiklen.

Lynguide: Gode råd om at give advarsler

En advarsel er et vigtigt værktøj, når en medarbejder ikke lever op til sine pligter. Her får du en kort guide til, hvornår den er relevant, hvordan den udformes, og hvad du skal være opmærksom på.

Log ind