TV2/News satte i morges fokus på, at hotelbranchen har haft en rekordsommer med 5,8 millioner overnatninger i månederne juni-august. Men indslaget handlede også om, at branchen ser ind i en tid med skærpet konkurrence på grund af en voldsom vækst i kapaciteten. Særligt i København.

Indslaget foregik på Hotel Absalon, hvor direktør i Absalon Hotel Group, Karen Nedergaard, blev interviewet sammen med HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Karen Nedergaard og Katia K. Østergaard kunne begge glæde sig over en sommerperiode, hvor branchen har taget imod 400.000 flere gæster end i samme periode året før.

(artiklen fortsætter under billedet)

Om den nye kapacitet i markedet sagde Katia K. Østergaard, at alene i København bliver der etableret 50 procent flere værelser i perioden 2018 til 2022.

”Så når vi siger, der kommer mange flere gæster og mange flere overnatninger, så er det selvfølgelig rigtigt, og det er rigtig positivt, men det skal altså samtidig ses i et marked, hvor der er langt flere hotelværelser til rådighed, end der har været tidligere, og derfor er konkurrencen selvfølgelig utrolig intens”, sagde Katia K. Østergaard.

(artiklen fortsætter under billedet)

Absalon Hotel Group har kunnet mærke den skærpede konkurrence.

”Heldigvis har vi en meget central beliggenhed, men vi kan godt mærke det på prisen. Vi bliver presset”, sagde hun, og forklarede, hvordan Absalon vil klare sig i konkurrencen.

”Vi er jo et lille  familieejet hotel, så vi må følge de store. Vi må øge vores services. Vi ligger rigtig højt på de forskellige ratings. Vi har nogle sindssygt dygtige medarbejdere, så vi gør meget for, at gæsten skal føle, at her er der lidt mere, der også er værd at betale for”, sagde Karen Nedergaard.

Katia K. Østergaard sagde, at trods den skærpede konkurrence, er det et gode for branchen med ny kapacitet.

”Vi er nødt til at have nye værelser for at blive ved med at skabe vækst. Man skal jo huske, at hotel- og restauranterhvervet er Danmarks største jobskaber. Vi har skabt over 30.000 job igennem de seneste år – nye job vel at mærke, og det kan vi kun blive ved med, hvis vi også bliver ved med at udvide kapaciteten. Men det er lige så klart, at når kapacitetsvæksten er så intens på så kort tid, så kan man selvfølgelig mærke det i markedet”, sagde Katia K. Østergaard.

Med i News' dækning var også Pieter van Tilburg, som er grundlægger af den hollandske kæde CityHub, der næste år åbner i København. Pieter var også blandt talerne på HORESTAs hotelseminar, Hotel Market Insights, torsdag formiddag, hvor han fortalte om kædens syn på det danske marked.

 

Log ind