Forbrugerne kan snart få oplyst, om deres fisk er fanget ved skånsomt kystfiskeri i danske farvande. Det er ambitionen med en ny statslig mærkningsordning, der kan blive en realitet allerede fra efteråret.
HORESTA glæder sig over, at der bakkes op om de ansvarlige producenter, og at der skabes øget gennemsigtighed for både virksomheder og forbrugere.
”Der er en efterspørgsel på ansvarlige fødevarer og med mærkningsordninger som denne ved både restauranter, kantiner og deres gæster, hvad de kan forvente af råvarerne. Der er selvfølgelig altid opstartsudfordringer, når denne type initiativer sættes i søen, men det stemmer godt overens med den store opmærksomhed om både klima og ansvarlighed og lokale fødevarer blandt restauranterne og forbrugerne”, siger HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
Initiativet er resultatet af en lovændring, der betyder, at ministeren for fiskeri kan etablere og drive en frivillig mærkningsordning til fremme af kystfiskeri med anvendelse af skånsomme fiskeredskaber.
Mærkningsordningen er foreslået af fiskeriminister Eva Kjer Hansen (V) selv, og samtlige partier stemte for.
Hos Foreningen for Skånsomt Fiskeri er det en primær mærkesag, man har arbejdet på siden foreningens etablering i 2014.
"Det åbner nogle markeder for os, som vi ikke har kunnet komme i nærheden af hidtil. Vi hører hos både kokke, i kantiner og på restauranter, at de efterspørger de her fisk," siger formand for foreningen, Søren Jacobsen til FødevareWatch.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026