Hvordan sikrer man sig, at virksomheden har udført tilstrækkeligt med risikoanalyser, så virksomhedens produktion af mad lever op til alle krav? Til formålet har HORESTA indgået en medlemsfordel med eSmiley, som blandt andet giver adgang til vejledningen ’Branchekoden’, som sikrer restauranter en effektiv egenkontrol.
Branchekoden og eSmileys egenkontrol gør, at brugerne får en opdateret risikoanalyse, så restauranterne slipper for at lave den selv.
Fødevarestyrelsen forlanger en skriftlig risikoanalyse i restaurantens egenkontrol. Her skal virksomhederne redegøre for, at alle krav til hygiejne og fødevareregler er opfyldt. Her kan der opstå udfordringer for virksomhederne, når de for eksempel fermenterer, bruger sous vide, finder vilde planter i naturen eller tilbereder mad ved lavere temperaturer og længere tid.
”Vi har opdateret Branchekoden, så den indeholder en målrettet risikoanalyse for restauranters aktiviteter i køkkenet, vejledninger om hygiejne, egenkontrol og relevante fødevareregler. HORESTAs Branchekode er vurderet af Fødevarestyrelsen, og hvis man følger Branchekoden, bliver det nemmere at overholde alle reglerne vedr. fødevarer”, fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
I Branchekoden er der givet et eksempel på et egenkontrolprogram, som I kan tilrette til jeres egen virksomhed. Grundlaget for egenkontrolprogrammet er risikoanalyserne, som er beskrevet i egenkontrollen. Bruger I Branchekoden slipper I for at udarbejde risikoanalyserne. Hvis virksomheden har andre aktiviteter i jeres køkken, end dem som er beskrevet, eller I ønsker at fravige de foreslåede procedurer og styringspunkter i branchekoden, så skal I udarbejde nye risikoanalyser.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA Play: HimmerLand - Klar til fremtiden
03-07-2025
-
Hvornår er en medarbejder handicappet?
03-07-2025
-
Nyhedsbrevet går på sommerferie – lidt i hvert fald
03-07-2025
PRESSEKLIP
-
Noma planlægger pop up-eventyr i Los Angeles i 2026
03-07-2025
-
Tidligere Årets Kok bliver ny gastronomisk chef på Hotel Alsik
03-07-2025
-
VisitDenmark satser bredere: Udvider markedsføring til 14 lande
03-07-2025
-
Ny rekrutteringsaftale vækker optimisme på overenskomstdækkede hoteller
03-07-2025
-
Danske hoteller inviteres med i søgsmål mod Booking.com
03-07-2025
-
Subway ruller nye restauranter ud i danske storcentre
03-07-2025
-
Ny adm. direktør skal styrke Meyers’ bundlinje
03-07-2025
-
Campingkæde udvider med femstjernet plads i Bayern
03-07-2025
-
Dragsholm Slot lander endnu et år med millionunderskud
03-07-2025