Af Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i HORESTA
Der er dømt europæisk opgør med skiftet mellem vinter- og sommertid. Skal sommerens lyse aftenstimer gøres permanente, eller skal danskerne endnu tidligere end i dag til at vænne sig til vinterens mørke eftermiddage? Det spørgsmål står hvert af EUs medlemslande med, efter EU-Kommissionen har fremsat et direktiv, der skal gøre op med skiftet mellem sommer- og vintertid, som vi kender det i dag. Forslaget lyder, at hvert enkelt land fremover skal vælge en fast tid - enten sommertid eller vintertid.
Budskabet fra turisme- og oplevelseserhvervet er klart: Vi skal vælge sommertiden!
Færre lyse timer sidst på dagen kan bogstavelig talt risikere at slukke lyset for vækst og jobskabelse i dansk turisme, som er meget afhængig af de lyse eftermiddags- og aftentimer. Derfor er det afgørende, at vi i Danmark sikrer sommertiden og de lyse sommeraftener, så vi kan tiltrække og tilbyde oplevelser til turister fra nær og fjern.
Den lille havfrue, zoologisk have eller Mols Bjerge er ikke meget værd indhulet i mørke. Det samme gælder kajakturen i det sydfynske ø-hav, golf-spillet på Marbækbanen ved Esbjerg eller klippeklatring på de bornholmske klipper. Her er de lyse timer afgørende for aktivitet og rentabilitet.
Danskere som turister har taget udelivet til sig. Vi spiser, drikker og hygger os på de stadig flere caféer og restauranter, der tilbyder udendørsservering. Madmarkeder og streetfood skyder op på gader og pladser. Vi har fået byer med liv og aktivitet. Og ikke mindst vækst og jobs i restauranterhvervet, som i dag er Danmarks største jobskaber. Også her er de lyse timer afgørende for aktivitet og rentabilitet.
Derfor er spørgsmålet om sommertid eller vintertid ikke blot et spørgsmål om, vi synes det er rart eller bedst med lys om morgenen eller aftenen.
Det er et spørgsmål om rammevilkår, omsætning, vækst og arbejdspladser. Om vi skal fjerne en times omsætning hver eneste dag i 7 måneder for restauranter, forlystelser og andre turismevirksomhederne? Om vi skal hindre arbejdet for et stærkt dansk turismeerhverv hele året rundt og i hele landet mere end det allerede er med urimelige høje danske afgifter og omkostninger? Kort sagt, om dansk turisme skal stækkes?
Fra HORESTA er budskabet klart. Vi har brug for sommertiden og de lyse eftermiddags- og aftentimer, ikke mindst i forår- og efterårssæsonen, for at skabe oplevelser til danskere og turister. For at skabe aktivitet og omsætning. For at skabe jobs og vækst.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA til TV2 Kosmopol: Turismen sætter gang i beskæftigelsen
01-07-2025
-
Når hedebølgen rammer…
01-07-2025
PRESSEKLIP
-
Tilmeldingen til Danish Travel Awards 2025 er åbnet
01-07-2025
-
Bakken klar med ny administrerende direktør
01-07-2025
-
Hotel Koldingfjord udvider
01-07-2025
-
Brøndums Hotel solgt til dansk hotelkoncern
01-07-2025
-
Legoland får rekordhøj omsætning
01-07-2025
-
Britisk medie har kåret de 10 smukkeste byer i Danmark
01-07-2025
-
Rox Resort har fundet sit personale
01-07-2025