Næsten 200.000 møder blev der afholdt i Danmark i 2017, og det er 3 pct. flere end i 2010, fortæller en ny analyse fra VisitDenmark, som HORESTA har bidraget til.

Det er særligt København, der driver udviklingen med en vækst på 21 pct. i antallet af møder, mens Midtjylland oplever en vækst på 3 pct. De tre øvrige regioner går dog tilbage.

Undersøgelser viser, at en udenlandsk kongresgæster der overnatter i Danmark har et døgnforbrug på over 4.000 kr., hvilket er mere ni gange højere end en udenlandsk gæst i et lejet feriehus.

HORESTAs politiske direktør kommenterer:

”København er en utrolig vigtig motor for dansk turisme, og det ser vi også på mødemarkedet. Med en fremgang på 21 pct. i antallet af møder siden 2010, driver hovedstaden væksten på markedet, og det skyldes i høj grad markedsføringen af byen, samt Københavns evne til at tiltrække store kongresser og events”, siger Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i HORESTA, og fortsætter:

”Mødeturister og kongresgæster er en særligt attraktiv gruppe rejsende, da de er ressourcestærke, og deres dagsforbrug er højt. Lige nu investerer de københavnske hoteller i udvidelser samt renoverer, så de også i fremtiden kan matche gæsternes behov og imødekomme den fortsatte vækst fra dette segment.”

Ikke alle får del i væksten

I Syddanmark, Nordjylland og Region Sjælland er rapporten kedelig læsning. Her er antallet af møder faldet med henholdsvis 5 pct., 15 pct. og hele 43 pct. siden 2010. Det ærgrer HORESTAs politiske direktør, for potentialet i segmentet er stort:

”Syddanmark, Nordjylland og Sjælland oplever alle et dyk i antallet af møder siden 2010, og virksomhederne er desværre ikke lykkedes med at få del i den vækst, som man ser i København og Midtjylland. Det er en skam, for disse regioner har masser at byde på for mødegæster, som vil have en oplevelse i gode faciliteter og lækre omgivelser”, lyder det fra Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA.

Hun mener således, at der skal gøres endnu mere for at sikre flere møder i disse regioner.

På trods af faldet i det samlede antal møder, kan VisitAalborg dog fortælle, at antallet af kongresser og konferencer går frem i en artikel i Nordjyske.

Læs mere om rapporten og se analysen på VisitDenmarks hjemmeside.

VisitDenmark satser på sultne tyskere med dyr smag

Michelin-restauranter tjener flere og flere penge, og det er særligt på turister, som besøger Danmark for at spise. Men det er ikke kun de 28 danske Michelin-restauranter, der nyder godt af de såkaldte gastroturister.

HORESTA om ny bæredygtighedsanalyse: Vi har en førerposition

VisitDenmark har offentliggjort en analyse af udenlandske turisters holdning til bæredygtighed på fem vigtige udenlandske markeder. Analysen viser blandt andet, at turister med et godt kendskab til Danmark, og de forbinder Danmark med bæredygtighed. Danmark bliver for eksempel forbundet med parametre som grønne løsninger og en ren destination med rent vand og ingen skrald.

Restauranters indtjening er faldet drastisk

Gennem de seneste år har restaurationsbranchen redet på en bølge af stigende omsætning, der på fire år frem mod 2018 er vokset med 25 pct. til 45,9 mia. kr. De gunstige tider har dog skabt store udfordringer med indtjeningen, viser en ny analyse fra revisions- og konsulenthuset Deloitte, skriver Børsen.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne