Japans H.I.S. Hospitality Group åbnede allerede sit først robothotel i 2015, og siden da er de automatiserede hoteller dukket op flere steder i Japan og USA. H.I.S. arbejder lige nu med et mål om at ekspandere med 100 hoteller på verdensplan inden for de næste fem år, og de er ikke i tvivl om, at robothoteller er kommet for at blive.

I New York kan du opleve det næsten fuldt ud automatiserede hotel, Yotel, hvor receptionisten er skiftet ud med automatiserede check-in kiosker, der giver dig en værelsesnøgle i bytte for din reservationsbekræftelse. Robotterne kan også hjælpe dig, hvis du har brug for ekstra håndklæder eller har mistet din nøgle. Hotellets største tilløbsstykke er dog bagagerobotten, Yobot, der med sin kæmpe robotarm tager imod din bagage og opbevarer den, til du skal bruge den igen - eller sender den videre til den lufthavn, du skal flyve fra, uden du skal løfte en finger.

Undersøgelser viser, at op mod 75 pct. af hotelarbejde kan automatiseres, og hvor robotter endnu ikke har overtaget helt, bruges stadig en stigende grad af automatiserede robotter til at servicere gæsterne. Faktisk forventes det såkaldte “smart hospitality” at vokse med over 25 pct. frem til 2021.

(Artiklen fortsætter under billedet)

På Mandarin Oriental i Las Vegas kan gæsterne møde Pepper - en menneskelignende robot, der genkender køn, alder og følelser. Pepper hjælper dig, når gæsterne skal finde vej, har spørgsmål til hotellet - eller poserer til en selfie, hvis de trænger til at opdatere din Instagram.

I Singapore kan man på Hotel Jen Tanglin møde Relay-robotterne, Jeno og Jena, som leverer din roomservice, eller du kan støde ind i AUSCA på Hotel M Social, som er en robotarm, der sørger for at lave æg til morgenmaden, hvad enten gæsten foretrækker dem scrambled, spejlet eller som omelet.

Muligheder/perspektiver:

  • Hvordan kan jeres virksomhed bruge automatiseret teknologi til at hjælpe gæsterne eller berige deres oplevelse?
  • Hvilke konsekvenser af automatisering bør jeres virksomhed overveje, før I implementerer det på jeres hotel, restaurant eller attraktion?

Læs mere:

Vil du vide mere?

Husk at Innovation Lab er på programmet til HORESTA Årsdag, hvor I kan høre meget mere om de trends, der lige nu tager fart i hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

Læs mere og tilmeld dig her.


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.

Trend: Virksomheder forener historie og den digitale fremtid

Hvordan kan man som virksomhed skille sig ud ved at forene digitale muligheder med forretningens historie? For at løfte et gammelt brand ind i nutiden og fremtiden har familieboghandlen Rubio, sammen med designvirksomheden Masquespacio brugt teknologi i deres indretning til at skabe interaktion.

Bæredygtighed: Hvem viser vejen i erhvervet?

Alle virksomheder i branchen tænker i dag bæredygtighed ind i de daglige rutiner - fra den største hotelkæde til den mindste restaurant. Men hvordan inspirerer vi som branche hinanden til at tage de næste skridt på en måde, der passer naturligt ind i den overordnede strategi eller den daglige drift?

Det økologiske foodservice-salg vokser fortsat markant

Omlægningen til mere økologi har fortsat masser af fart på i foodservice-segmentet, og ifølge helt nye tal fra Danmarks Statistik steg salget sidste år med 15 pct. til næsten 2,35 mia. kr., skriver FødevareWatch.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne