Mens nogle mener, at kvalitetskaffe er en omhyggelig videnskab, som skal serveres sammen med personlig interaktion med gæsten, prøver andre at overtage markedet med robotter, der brygger kaffe uden menneskelig involvering. Men hvad giver bedst mening?

I både Kina og USA popper fuldt automatiserede kaffebarer op på gadehjørnerne. På Cafe X i San Francisco er baristaerne erstattet af robotter, som brygger din kaffe på under to minutter. Udover at gæsterne ikke behøver at small-talke med baristaer, inden de har fået deres morgenkaffe, betyder den automatiserede service også, at for eksempel chai latten med havremælk kommer til at smage på præcis samme måde hver gang.

Ligeledes åbnede Luckin i Kina på fem måneder 500 fuldt ud automatiserede kaffebarer, hvor de tørstige kaffedrikkere kan bestille kaffen på forhånd via en app, så den står klar, når de ankommer. Luckin har endda brugt data til at afkode, hvor kunderne er mest tilbøjelige til at ønske sig en hurtig kop kaffe, og har åbnet barerne på strategiske lokationer, såsom tæt på kontorer.

(artiklen fortsætter efter billedet)

I kontrast står Starbucks med åbningen af the Starbucks Reserve Roastery i Shanghai og deres nyeste Flagship Store i Beijing som eksempler på, at Starbucks i stedet satser stærkt på den analoge og oplevelsesbetonede kaffe(n)ydelse. Her bliver kaffebrygningen en videnskab i sig selv, og oplevelsen består i brygningen såvel som det visuelle udtryk. Starbucks benytter dog stadig mobilbetaling samt levering i samarbejde med Alibaba.

Om den hurtige, automatiserede kaffeoplevelse vinder over den autentiske og nærværende vil tiden vise. Én af Shanghais kaffebar-ejere forholder sig dog skeptisk til den ny teknologi og kommenterer:

“At the end of the day, our industry is an industry of empathy, compassion, love, trust and friendship, all things robots can’t provide.”

Muligheder/perspektiver:

- Hvordan vil din ydelse se ud hvis du gik all-in på oplevelsesskabningen?

- Hvordan ville din ydelse se ud hvis du gik all-in på digital bekvemmelighed?

- Hvor i jeres virksomhed giver det mening at digitalisere, og hvor skaber I værdi gennem personlige relationer og interaktion?

Læs mere:

- https://www.luckincoffee.com/

- https://cafexapp.com/

Vil du vide mere?

Husk at Innovation Lab er på programmet til HORESTA Årsdag, hvor I kan høre meget mere om de trends, der lige nu tager fart i hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

Læs mere og tilmeld dig her.


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2.500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.

Ny teknologi viser madretter i 3D

TRENDS: HORESTA samarbejder med innovationshuset Innovation Lab, der skal give vores medlemmer mulighed for at få indblik i, hvad der opstår af global nytænkning, trends og tendenser i branchen. Denne gang fortæller Innovation Lab om firmaet Kabaq, der tilbyder 3D-gengivelser af madretter, så restaurantgæsterne har bedre mulighed for at studere på forhånd, hvad de bestiller.

Trend: Bo på kapselhotel i 9 timer

Kapselhotellet Ninehour tilbyder deres gæster ni timers indkvartering i et minimalt, sci-fi futuristisk miljø. Hotellets koncept, som navnet referer til er, at gæsterne skal bruge så lidt tid som muligt under deres tag og derfor også kun bruge én time på at gøre sig klar til at gå i seng, syv timer på at sove og en time til at gøre sig klar om morgenen.

Trend: Fastfood uden menneskelig interaktion

TRENDS: HORESTA samarbejder med innovationshuset Innovation Lab, der skal give vores medlemmer mulighed for at få indblik i, hvad der opstår af global nytænkning, trends og tendenser i branchen. Denne gang fortæller Innovation Lab om restaurantkæden Eatsa, der er højtautomatiseret og fungerer som en salgsautomat, der leverer frisklavede salater til sultne kunder.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne