Mens nogle mener, at kvalitetskaffe er en omhyggelig videnskab, som skal serveres sammen med personlig interaktion med gæsten, prøver andre at overtage markedet med robotter, der brygger kaffe uden menneskelig involvering. Men hvad giver bedst mening?

I både Kina og USA popper fuldt automatiserede kaffebarer op på gadehjørnerne. På Cafe X i San Francisco er baristaerne erstattet af robotter, som brygger din kaffe på under to minutter. Udover at gæsterne ikke behøver at small-talke med baristaer, inden de har fået deres morgenkaffe, betyder den automatiserede service også, at for eksempel chai latten med havremælk kommer til at smage på præcis samme måde hver gang.

Ligeledes åbnede Luckin i Kina på fem måneder 500 fuldt ud automatiserede kaffebarer, hvor de tørstige kaffedrikkere kan bestille kaffen på forhånd via en app, så den står klar, når de ankommer. Luckin har endda brugt data til at afkode, hvor kunderne er mest tilbøjelige til at ønske sig en hurtig kop kaffe, og har åbnet barerne på strategiske lokationer, såsom tæt på kontorer.

(artiklen fortsætter efter billedet)

I kontrast står Starbucks med åbningen af the Starbucks Reserve Roastery i Shanghai og deres nyeste Flagship Store i Beijing som eksempler på, at Starbucks i stedet satser stærkt på den analoge og oplevelsesbetonede kaffe(n)ydelse. Her bliver kaffebrygningen en videnskab i sig selv, og oplevelsen består i brygningen såvel som det visuelle udtryk. Starbucks benytter dog stadig mobilbetaling samt levering i samarbejde med Alibaba.

Om den hurtige, automatiserede kaffeoplevelse vinder over den autentiske og nærværende vil tiden vise. Én af Shanghais kaffebar-ejere forholder sig dog skeptisk til den ny teknologi og kommenterer:

“At the end of the day, our industry is an industry of empathy, compassion, love, trust and friendship, all things robots can’t provide.”

Muligheder/perspektiver:

- Hvordan vil din ydelse se ud hvis du gik all-in på oplevelsesskabningen?

- Hvordan ville din ydelse se ud hvis du gik all-in på digital bekvemmelighed?

- Hvor i jeres virksomhed giver det mening at digitalisere, og hvor skaber I værdi gennem personlige relationer og interaktion?

Læs mere:

- https://www.luckincoffee.com/

- https://cafexapp.com/

Vil du vide mere?

Husk at Innovation Lab er på programmet til HORESTA Årsdag, hvor I kan høre meget mere om de trends, der lige nu tager fart i hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

Læs mere og tilmeld dig her.


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2.500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.

Burger King lancerer kødfri kæmpesucces i Danmark

Burger King introducerede for første gang en kødfri variant af deres ikoniske Whopper i den amerikanske sydstat St. Louis i april for at teste, om de kødelskende amerikanere overhoved var interesseret i plantebøffer. Der gik kun 29 dage før burgergiganten besluttede at rulle deres plantebaserede Impossible Whopper ud i samtlige restauranter i hele USA.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne