Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Tomme butikslokaler og et stigende udbud af erhvervslejemål har i de senere år præget mange danske bymidter. I 2025 nåede udbuddet det højeste niveau i 22 år, hvilket ifølge regeringen udfordrer både arbejdspladser og lokal udvikling.
Regeringen nedsatte derfor i 2024 et indstillingsudvalg for bæredygtig udvikling af bymidter. I 2025 blev knap 50 mio. kr. fra EU’s Regionalfond fordelt til 16 bymidter, og nu udmøntes anden og sidste runde på knap 92 mio. kr.
Midlerne går til 15 projekter i 17 byer fordelt over hele landet. Ni projekter får støtte under temaet fysisk omstilling til levende og bæredygtige bymidter i blandt andet Nyborg, Korsør, Rødekro, Hundested, Vojens, Hedensted, Tønder, Nykøbing Falster, Brønderslev og Hjallerup.
Seks projekter modtager støtte under temaet bystrategier og bysamarbejder i blandt andet Ringkøbing, Solrød Strand, Faxe, Haslev, Maribo og Helsinge. Ifølge erhvervsminister Morten Bødskov og minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin skal indsatsen styrke sammenhængskraften og skabe mere liv i bymidterne. Formand for indstillingsudvalget John Wagner fremhæver, at projekterne skal øge attraktiviteten og understøtte det lokale erhvervsliv.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Horesta advarer mod flere Airbnb-dage i Silkeborg
19-06-2026
-
Nyt hotel indgår i stor havneplan i Esbjerg
19-06-2026
-
Ny direktør på vej til Old Irish Pub
19-06-2026
-
To danske naturattraktioner nærmer sig verdensarv
19-06-2026
-
Madoplevelser trækker millioner af turister til Danmark
19-06-2026
-
Kendt hotel i Skagen reducerer underskuddet
19-06-2026
-
Ny sag om ulovlig kommunal støtte på Fanø
19-06-2026
-
Internationalt: Mikkeller åbner første bar i Mellemøsten
19-06-2026