Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Tomme butikslokaler og et stigende udbud af erhvervslejemål har i de senere år præget mange danske bymidter. I 2025 nåede udbuddet det højeste niveau i 22 år, hvilket ifølge regeringen udfordrer både arbejdspladser og lokal udvikling.

Regeringen nedsatte derfor i 2024 et indstillingsudvalg for bæredygtig udvikling af bymidter. I 2025 blev knap 50 mio. kr. fra EU’s Regionalfond fordelt til 16 bymidter, og nu udmøntes anden og sidste runde på knap 92 mio. kr.

Midlerne går til 15 projekter i 17 byer fordelt over hele landet. Ni projekter får støtte under temaet fysisk omstilling til levende og bæredygtige bymidter i blandt andet Nyborg, Korsør, Rødekro, Hundested, Vojens, Hedensted, Tønder, Nykøbing Falster, Brønderslev og Hjallerup.

Seks projekter modtager støtte under temaet bystrategier og bysamarbejder i blandt andet Ringkøbing, Solrød Strand, Faxe, Haslev, Maribo og Helsinge. Ifølge erhvervsminister Morten Bødskov og minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin skal indsatsen styrke sammenhængskraften og skabe mere liv i bymidterne. Formand for indstillingsudvalget John Wagner fremhæver, at projekterne skal øge attraktiviteten og understøtte det lokale erhvervsliv.

Læs hele historien på Ritzau

Ny sag om ulovlig kommunal støtte på Fanø

Kommunernes Landsforening er gået ind i en sag om kommunal støtte til arenaer og kulturhuse. Baggrunden er Ankestyrelsens vurdering af, at visse erhvervsaktiviteter i kommunalt støttede faciliteter kan være i strid med reglerne.

Den Gamle By kåret som Europas bedste museum

Det aarhusianske frilandsmuseum har modtaget en af Europas mest prestigefyldte museumspriser. Juryen fremhæver især museets evne til at koble historiefortælling med aktuelle samfundstemaer og involvere lokalsamfundet.

Log ind