Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Med en kommende ændring af planloven vil minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin gøre det muligt for kommuner at tillade nybyggeri i det åbne land, hvor boliger tidligere er blevet revet ned.

Ændringen skal blandt andet afbøde konsekvenserne for borgere, der mister deres hjem i forbindelse med motorvejsprojekter eller opførelse af energianlæg.

I dag er det kun muligt at erstatte en nedrevet bolig, hvis nybyggeriet sker hurtigt og tæt på den oprindelige placering. Med det nye forslag vil kommunerne kunne give en ny byggeret via landzonetilladelse. Ændringen er en del af regeringens landdistriktsudspil og skal styrke bosætningen i tyndt befolkede områder.

Arkitektforeningens direktør Lars Autrup og Landdistrikternes Fællesråd bakker op om forslaget, men understreger behovet for helhedsorienteret planlægning og hensyn til klima og ressourcer.

Alternativet er kritisk og ønsker i stedet fokus på at udvikle eksisterende landsbyer. Ændringen forventes fremsat i Folketinget i løbet af foråret 2026.

Læs hele historien på Byrummonitor

Ny minister vil videre med modernisering af planloven

Turismeminister Signe Munk (SF) vil samarbejde med forligskredsen om den planlovsændring, der blev sat på pause af folketingsvalget. Turismeerhvervet afventer fortsat afklaring om, hvornår lovforslaget genoptages, og om regeringen ønsker ændringer i indholdet.

HORESTA Play: Folkemøde med grin, dilemmaer og politiske diskussioner

Fra Airbnb og fritidsjob til bureaukrati og afgifter. HORESTAs fire debatter på Folkemødet tog fat i nogle af de spørgsmål, der fylder mest for hotel-, restaurant- og turisterhvervet. Fredagens afsluttende debat blev samtidig en underholdende finale på tre dage i Allinge.

Blog: Selvfølgelig skal museerne ikke have skattefrie konkurrencefordele

Når museer driver kommercielle aktiviteter, bør de beskattes på lige vilkår med andre virksomheder. Klare regler er nødvendige for at sikre fair konkurrence mellem museer og oplevelseserhvervet. Sådan lyder det fra poltisk chef, Maria Olafsson, i dette debatindlæg, som også har været bragt i Berlingske.

Log ind