Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Turismen får en markant økonomisk opprioritering i både Odense og Aarhus i de netop vedtagne kommunale budgetforlig. I Odense er der afsat en anlægspulje på 10 mio. kr. fra 2026 til 2028, som skal udvikle projektet "Vikingernes Odense".
Målet er at gøre byens historiske rødder som vikingeby mere synlige og derigennem løfte byens turismepotentiale. Kommunen har samtidig en ambition om at øge antallet af turistovernatninger med 30 pct. frem mod 2029.
Projektet kobles til Unesco-udnævnelsen af Nonnebakken som verdensarv, og der er allerede tidligere afsat midler til at synliggøre ringborgen.
I Aarhus styrkes indsatsen for erhvervsturisme med en forhøjelse af den eksisterende Erhvervspakke med 4,3 mio. kr. årligt i perioden 2026-2029 – samlet over 17 mio. kr. Derudover hæves kommunens eventpulje med yderligere 2,5 mio. kr. i 2027.
Aarhus Kommune fremhæver, at byen allerede er blandt de førende destinationer for erhvervsturisme og ønsker at fastholde denne position gennem målrettede investeringer.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge hoteliværksættere udvider med tredje hotel
23-06-2026
-
HORESTA: Solrigt vejr sender flere på ferie i Danmark
23-06-2026
-
Hotelchef i Vejle skifter spor efter fire år
23-06-2026
-
Beskæftigelsen holder kursen – men væksten aftager
23-06-2026
-
Regeringen lægger op til dyrere kød
23-06-2026
-
Emballageregning skaber uro hos producenter
23-06-2026
-
Internationalt: Venedig vil skrue op for turistafgiften
23-06-2026