Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Turismen får en markant økonomisk opprioritering i både Odense og Aarhus i de netop vedtagne kommunale budgetforlig. I Odense er der afsat en anlægspulje på 10 mio. kr. fra 2026 til 2028, som skal udvikle projektet "Vikingernes Odense".

Målet er at gøre byens historiske rødder som vikingeby mere synlige og derigennem løfte byens turismepotentiale. Kommunen har samtidig en ambition om at øge antallet af turistovernatninger med 30 pct. frem mod 2029.

Projektet kobles til Unesco-udnævnelsen af Nonnebakken som verdensarv, og der er allerede tidligere afsat midler til at synliggøre ringborgen.

I Aarhus styrkes indsatsen for erhvervsturisme med en forhøjelse af den eksisterende Erhvervspakke med 4,3 mio. kr. årligt i perioden 2026-2029 – samlet over 17 mio. kr. Derudover hæves kommunens eventpulje med yderligere 2,5 mio. kr. i 2027.

Aarhus Kommune fremhæver, at byen allerede er blandt de førende destinationer for erhvervsturisme og ønsker at fastholde denne position gennem målrettede investeringer.

Læs hele historien på Turistmonitor

HORESTA bakker op om begrænsning af delecykler: Vi skal passe på København

Når Københavns Borgerrepræsentation torsdag behandler forslag om at begrænse antallet af dele- og udlejningscykler, er der opbakning fra hotel-, restaurant- og turismeerhvervet. HORESTA mener, at cyklerne er blevet en så stor del af bybilledet, at de i stigende grad er til gene for københavnere og byens gæster.

HORESTA: Solrigt vejr sender flere på ferie i Danmark

Vejrudsigten får stadig større betydning for danskernes ferieplaner, og både danske og europæiske gæster bidrager til positive forventninger i turismeerhvervet. HORESTA peger på, at Danmark står stærkt som feriedestination.

Log ind