Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Efter pres fra erhvervslivet fremlagde miljøminister Magnus Heunicke tidligere i september en nødløsning, der skulle dæmpe de voldsomme omkostninger ved et nyt affaldsgebyr.

Men nu møder løsningen massiv kritik fra centrale aktører, som advarer om, at planen er usikker og muligvis ikke lovlig.

Marianne Roed Jakobsen, direktør for Vana – en central aktør i den kollektive affaldsordning – kritiserer, at det lovede prisloft på 1,2 mia. kr. årligt slet ikke fremgår af bekendtgørelsen, som netop nu er i høring. Ifølge hende er den vigtigste del af løsningen derfor reelt ikke sikret.

Samtidig fremhæver både brancheforeningen Cirkulær og KL, at forslaget er juridisk problematisk og utilstrækkeligt gennemarbejdet.

Kommunerne forventes at opkræve gebyrerne i rater, men det kræver EU-godkendelse. Kommunerne skal desuden agere midlertidig finansieringskilde for virksomhederne, hvilket KL betegner som en "ganske speciel situation".

Miljøministeriet fastholder, at kommunernes likviditet ikke vil blive påvirket negativt og varsler en lånepulje.

Læs hele historien på Børsen

Emballageregning skaber uro hos producenter

Stigende omkostninger til det udvidede producentansvar får virksomheder til at hæve priserne og skaber usikkerhed om fremtidige udgifter. Flere producenter efterlyser samtidig klare politiske rammer for ordningen.

Omkostninger til emballageaffald stiger igen

Virksomhederne blev lovet færre byrder og mere forudsigelige omkostninger af regeringen. Nu varsler en af landets største ordninger for producentansvar prisstigninger, som flere virksomheder forventer at sende videre til kunderne.

Log ind