Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Karina Møller, medejer af den lille restaurant C'ho Fame i København, betaler knap 12.000 kr. om året for at have ét cafébord med to stole stående på fortovet. Det sker bl.a. som følge af nye gebyrregler indført af Københavns Kommune i 2025, hvor byen er opdelt i to zoner for udeservering – og C'ho Fame ligger i den dyreste.
Restauratøren mener, at gebyret er urimeligt højt og ikke tager højde for, at mange mindre spisesteder kun har ganske få pladser. Hun kritiserer også, at man skal betale året rundt, selvom man kun anvender udeserveringen i sommerhalvåret.
HORESTAs adm. direktør Jeppe Møller-Herskind bakker op og peger på, at udeservering kan være en vigtig indtægtskilde, som nu risikerer at blive urentabel.
Flere restauratører udtrykker utilfredshed, og blandt politikere i kommunen er der delte meninger om, hvorvidt gebyrerne bør lempes eller fastholdes.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Four Seasons åbner hotel på mondæn adresse i København
02-06-2026
-
Danmark slår rekord: 55 Michelin-stjerner
02-06-2026
-
Konflikten i Mellemøsten rammer hotellerne
02-06-2026
-
Tidligere Bellagroup-direktør får nyt topjob
02-06-2026
-
HORESTA: Logo på emballage kan udløse producentansvar
02-06-2026
-
Nyt studie: Ikoniske attraktioner skuffer turister
02-06-2026
-
Jørgensens Hotel bliver del af nordisk kæde
02-06-2026
-
Internationalt: Firenze udvider forbud mod korttidsudlejning
02-06-2026