Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Danmarks Statistik har offentliggjort nye overnatningstal for september, og her viser hotelbranchen endnu engang positive takter. I alt blev der registreret 1.949.011 hotelovernatninger, hvilket er en stigning på 5,2 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Den udvikling glæder HORESTA, hvor cheføkonom Jonas Kjær fremhæver, at det især er efterårets mange møder og konferencer, der driver fremgangen.

Ifølge HORESTA har det også løftet årets samlede overnatningsgennemsnit, der nu ligger 3,9 pct. over sidste års niveau. Opgørelsen viser desuden, at fremgangen ikke kun gælder København.

Region Sjælland topper med en stigning på 12,2 pct. efterfulgt af Region Midtjylland med 7,5 pct. HORESTA noterer også, at danske overnatninger på hoteller udvikler sig mere positivt end på campingpladser og i feriehusudlejning.

Læs hele historien på Turistmonitor

▶ Lyt også til interview på DR P4 Sjælland (02:21 og frem)

Nyt hotel indgår i stor havneplan i Esbjerg

Et nyt byudviklingsprojekt på Esbjerg Havn kan bane vej for både hotel, konferencefaciliteter, restauranter og butikker. Planforslaget er sendt i offentlig høring, men møder samtidig politisk modstand.

Kendt hotel i Skagen reducerer underskuddet

Brøndums Hotel kom også ud af 2025 med røde tal på bundlinjen, men underskuddet blev markant mindre end året før. Regnskabet offentliggøres samtidig med, at Arp-Hansen Hotel Group afventer myndighedernes stillingtagen til planerne for hotellet.

Horesta advarer mod flere Airbnb-dage i Silkeborg

Silkeborg Kommune overvejer at hæve loftet for korttidsudlejning af helårsboliger fra 70 til 100 dage om året. HORESTA opfordrer kommunen til at fastholde den nuværende grænse og advarer mod skævvridning af konkurrencen på overnatningsmarkedet.

Log ind