Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
VisitDenmark har offentliggjort det første klimaregnskab for dansk turisme, som viser en årlig udledning på 10,9 millioner ton CO2-ækvivalenter, hvoraf 73 procent stammer fra turisternes transport.
Regnskabet er udarbejdet som en del af Partnerskab for Bæredygtig Turismeudvikling og har til formål at understøtte Danmarks nationale målsætning om en 70 procents reduktion af drivhusgasser inden 2030.
Ifølge VisitDenmarks direktør, Katja Moesgaard, vil regnskabet gøre den grønne omstilling af turismen mere målbar og vejlede destinationsselskaberne i deres klimaindsats.
Den største udfordring er transport, især international flytransport, som tegner sig for 37 procent af udledningen.
VisitDenmark planlægger at opdatere regnskabet med nye data i slutningen af året. Den nye version vil indeholde dataforbedringer samt tal for turisternes klimaaftryk i 2022.
Det nuværende regnestykke tager udgangspunkt i det seneste normalår, man har data fra. Det vil sige 2019, inden coronapandemien gjorde sit indtog.
Læs hele historien på Turisme24.dk (kræver login)
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026