Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

8,5 tons mindre mad er røget i skraldespanden, siden Hotel Rødekro sidste år besluttede sig for at skære ned på madspildet. Det skriver TV2.dk.

”På kort tid gik vi fra at skulle levere 10 til 15 gange takeaway om dagen til op mod 355 om dagen”, fortæller Erik Nørgaard Jørgensen, der er ejer af Hotel Rødekro.

Hotelejeren henvendte sig derfor til en bekendt, der har et firma, som udvikler radarstyring til skraldespande.

Programmet skal blot fodres med, hvad personalet gerne vil lave – og hvad køkkenet allerede har – og så leverer det opskrifter og indkøbslister. Det har effektiviseret madlavningen så meget, at hotellet har smidt 8,5 tons mindre mad væk i år end sidste år, og det er ikke det eneste.

Hos den danske brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhverv, HORESTA, kalder man systemet fra Rødekro for "en fantastisk positiv historie".

”Det viser, at man som enkeltstående virksomhed rent faktisk kan gøre en forskel – både for sin egen bundlinje, men også medarbejdertrivlsen samt klimaet,” siger viceadministrerende direktør Jeppe Møller-Herskind til TV 2.

Læs hele historien på tv2.dk

Stor opbakning til HORESTA forslag

HORESTA har præsenteret 10 bud på, hvordan turismen kan bidrage til vækst uden for de store byer, blandt andet ved at gøre taxalovgivningen fleksibel.

Log ind