Den supplerende beløbsordning har på et år tiltrukket over 1000 udenlandske medarbejdere til danske virksomheder, hvoraf 58 procent arbejder uden for hovedstadsområdet. Ordningen giver arbejdstilladelse til borgere fra lande uden for EU, hvis de tjener mindst 393.000 kroner årligt, skriver Ritzau. Ifølge Jeppe Møller-Herskind, viceadministrerende direktør i HORESTA, har ordningen forhindret mange hotel- og restaurationsvirksomheder i at sige nej til bookinger og reducere åbningstider på grund af personalemangel. 41 procent af de 1151 ansatte under ordningen arbejder i denne branche. Regeringen forventer, at ordningen vil vokse til 4500 ansatte i 2030, hvilket anses som realistisk grundet den demografiske udvikling og fortsat vækst i branchen. Det er afgørende at have en ordning med få barrierer for at kunne rekruttere den nødvendige arbejdskraft udefra. Den supplerende beløbsordning er et supplement til den oprindelige beløbsordning, som giver arbejdstilladelse ved en årsløn på over 487.000 kroner.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026