Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Ifølge Danmarks Statistik har amerikanske turister i 2023 stået for knap en million overnatninger på danske hoteller, feriecentre, feriehuse, vandrerhjem og campingpladser, hvilket er en fordobling siden 2014, hvor tallet var knap 500.000. Det skriver Turistmonitor.

Det præcise tal for 2023 er 969.958 overnatninger og er en stigning fra 2022, hvor tallet var 722.571 og fra det næsthøjeste niveau i 2019 på 836.392 overnatninger.

Kigger man på 2024, har der år til dato været 321.412 amerikanske overnatninger i Danmark, hvilket også er det højeste niveau år til dato siden 2014.

Dennis Englund, VisitDenmarks markedsdirektør for USA og Storbritannien forklarer at flere væsentlige faktorer gør, at amerikanerne har lyst til at besøge vores lille land.

Han nævner blandt andet gastronomi, et højt sikkerhedsniveau og gode flyforbindelser som årsager.

Læs hele historien på turistmonitor.dk

 

Ny sag om ulovlig kommunal støtte på Fanø

Kommunernes Landsforening er gået ind i en sag om kommunal støtte til arenaer og kulturhuse. Baggrunden er Ankestyrelsens vurdering af, at visse erhvervsaktiviteter i kommunalt støttede faciliteter kan være i strid med reglerne.

Den Gamle By kåret som Europas bedste museum

Det aarhusianske frilandsmuseum har modtaget en af Europas mest prestigefyldte museumspriser. Juryen fremhæver især museets evne til at koble historiefortælling med aktuelle samfundstemaer og involvere lokalsamfundet.

Log ind